Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

OVERTAGELSE. Kapitalfonden Valedo Partners har overtaget pladsen som hovedaktionær i Joy & The Juice.
Foto: Jens Dresling

OVERTAGELSE. Kapitalfonden Valedo Partners har overtaget pladsen som hovedaktionær i Joy & The Juice.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Portræt: Karatekæmperen Kaspar og den succesfulde juice

Joe & The Juice har fået vitaminindsprøjtning af svensk kapitalfond.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Karate og kaffebar. Det lyser ikke af nogen umiddelbar sammenhæng, men for Kaspar Basse spillede de to ting en afgørende rolle for den virksomhed, han startede for 11 år siden.

Efter at have været en del af det danske karatelandshold, hvor han havde stort fokus på sundhed og ernæring, fik han ideen til juicebaren Joe & The Juice.

Drømmen var at skabe en succesfuld kæde, der kan måle sig med den amerikanske kaffebar Starbucks, hvor man satsede på god stemning for kunderne.

Sælger del af virksomheden
Den drøm har Kaspar Basse nu taget endnu et skridt mod, da kapitalfonden Valedo Partners har købt sig ind i juicekæden, der i dag serverer sunde juicer, kaffe og sandwich på 52 adresser i Danmark og flere andre lande.

Med i ejerkredsen i den nye konstruktion er også fortsat baron og godsejer Johan Wedell-Wedellsborg, der i 2010 skød 10 millioner kroner ind i firmaet, samt cirka 15 ledende medarbejdere.

42-årige Kaspar Basse er søn af den afdøde Magasin-direktør Jørgen Basse og Anne-Lise Basse, der var topsælger i IBM og en af Danmarks første erhvervskvinder. Han tog en uddannelse på Copenhagen Business School og besluttede, at han ville være iværksætter, inden han blev 30 år.

Det blev han med webbureauet Magnetix, men kort tid efter - i 2002 - kunne han åbne den første Joe & The Juice-butik i livsstilsbutikken Rue Verte på Ny Østergade i København.

Har åbnet mange butikker
I starten stod han selv bag kasseapparatet og svingede juice og sundhedsanprisninger over disken. Den opgave har han siden overladt til sine ansatte, og i stedet har han arbejdet med at åbne den ene butik efter den anden.

I 2011 vandt Kaspar Basse erhvervslivets svar på X-Factor, TV-programmet Væxt-Factor, hvor DR Penge og Ugebrevet Mandag Morgen er gået sammen om at sætte fokus på iværksættere med vækstambitioner.

Omsætningen landede i 2012/13 på 145 millioner kroner - og vil ifølge Kaspar Basse i år nå 200 millioner kroner i takt med endnu flere butikker. Den seneste tid er der åbnet endnu en juicebar i København samt i London.

Med den nye vitaminindsprøjtning i form af et ukendt antal millioner er det planen, at Joe & The Juice skal ekspandere yderligere - i første omgang til landene omkring Danmark, hvor forventningen lyder på 30-50 butikker i både Norge og Sverige.

Håbet er også inden for »en kortere tidshorisont« at nå USA, som juicekæden tidligere har prøvet kræfter med. Den første Joe & the Juice-butik skulle være åbnet i Miami i 2011 og den næste i New York samme år. Men åbningen af butikker i USA viste sig at være en langt større mundfuld, end den danske kæde kunne kapere.

Bedste kaffebar
Der er dog noget, der tyder på, at Kaspar Basse har fat i det rigtige koncept: Kædens juicebar i Københavns Lufthavn blev i oktober i år kåret til 'best airport coffeeshop'.

Bag kåringen står the Moodie Report, et britisk magasin for rejsebranchen. Hvor mange penge kapitalfonden har skullet have op af lommen for at overtage Joe & The Juice, har ingen af parterne ønsket at udtale sig om.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Da Pandoramilliardæren René Sindlev i september var tæt på at overtage juiceimperiet, sagde milliardæren til Berlingske, at han og Kaspar Basse var 40 millioner kroner fra at blive enige om en handel på 300 millioner kroner.

Juicekæden har flere gange været i vælten i Danmark - blandt andet på grund af manglende overenskomst. Den blev dog underskrevet i oktober i år, hvor 3F og Joe & The Juice blev enige om en aftale. Og i 2011 kom det frem, at medarbejderne i en mail er blevet instrueret af ledelsen i at snyde med temperaturen i køledisken over for fødevaremyndighederne.

»Når temperaturen måles, vil den ALDRIG blive noteret højere end 5° C i egenkontrollen. Hvis myndighederne måler en højere temperatur, spiller vi overraskede og siger, at vi ikke var klar over det, og at vi øjeblikkeligt smider det hele ud«, hed det i mailen.

Det fik juice-chefen til at indkalde til krisemøde, og han sagde efterfølgende i pressen, at det var helt uacceptabelt og at den ansvarlige havde fået en streng påtale og at virksomheden var klar til at betale en bøde.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden