Karate og kaffebar. Det lyser ikke af nogen umiddelbar sammenhæng, men for Kaspar Basse spillede de to ting en afgørende rolle for den virksomhed, han startede for 11 år siden.
Efter at have været en del af det danske karatelandshold, hvor han havde stort fokus på sundhed og ernæring, fik han ideen til juicebaren Joe & The Juice.
Drømmen var at skabe en succesfuld kæde, der kan måle sig med den amerikanske kaffebar Starbucks, hvor man satsede på god stemning for kunderne.
Sælger del af virksomheden
Den drøm har Kaspar Basse nu taget endnu et skridt mod, da kapitalfonden Valedo Partners har købt sig ind i juicekæden, der i dag serverer sunde juicer, kaffe og sandwich på 52 adresser i Danmark og flere andre lande.
Med i ejerkredsen i den nye konstruktion er også fortsat baron og godsejer Johan Wedell-Wedellsborg, der i 2010 skød 10 millioner kroner ind i firmaet, samt cirka 15 ledende medarbejdere.
42-årige Kaspar Basse er søn af den afdøde Magasin-direktør Jørgen Basse og Anne-Lise Basse, der var topsælger i IBM og en af Danmarks første erhvervskvinder. Han tog en uddannelse på Copenhagen Business School og besluttede, at han ville være iværksætter, inden han blev 30 år.
Det blev han med webbureauet Magnetix, men kort tid efter - i 2002 - kunne han åbne den første Joe & The Juice-butik i livsstilsbutikken Rue Verte på Ny Østergade i København.
Har åbnet mange butikker
I starten stod han selv bag kasseapparatet og svingede juice og sundhedsanprisninger over disken. Den opgave har han siden overladt til sine ansatte, og i stedet har han arbejdet med at åbne den ene butik efter den anden.
I 2011 vandt Kaspar Basse erhvervslivets svar på X-Factor, TV-programmet Væxt-Factor, hvor DR Penge og Ugebrevet Mandag Morgen er gået sammen om at sætte fokus på iværksættere med vækstambitioner.
Omsætningen landede i 2012/13 på 145 millioner kroner - og vil ifølge Kaspar Basse i år nå 200 millioner kroner i takt med endnu flere butikker. Den seneste tid er der åbnet endnu en juicebar i København samt i London.
Med den nye vitaminindsprøjtning i form af et ukendt antal millioner er det planen, at Joe & The Juice skal ekspandere yderligere - i første omgang til landene omkring Danmark, hvor forventningen lyder på 30-50 butikker i både Norge og Sverige.
Håbet er også inden for »en kortere tidshorisont« at nå USA, som juicekæden tidligere har prøvet kræfter med. Den første Joe & the Juice-butik skulle være åbnet i Miami i 2011 og den næste i New York samme år. Men åbningen af butikker i USA viste sig at være en langt større mundfuld, end den danske kæde kunne kapere.
Bedste kaffebar
Der er dog noget, der tyder på, at Kaspar Basse har fat i det rigtige koncept: Kædens juicebar i Københavns Lufthavn blev i oktober i år kåret til 'best airport coffeeshop'.
Bag kåringen står the Moodie Report, et britisk magasin for rejsebranchen. Hvor mange penge kapitalfonden har skullet have op af lommen for at overtage Joe & The Juice, har ingen af parterne ønsket at udtale sig om.