0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cowi har fået otte anmeldelser: Firmaer har lært at elske whistleblowere

Whistleblowerordninger i virksomheder brugt som et ledelsesværktøj til at forbedre omsætningen og forhindre problemer.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Afsløringer. Siden 2009 har over hundrede danske virksomheder oprettet en såkaldt whistleblowerordning.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Krypterede hjemmesider, anonyme hotlines og hemmelige login.

Siden 2009 har over hundrede danske virksomheder oprettet den slags kommunikationskanaler som en del af en såkaldt whistleblowerordning, hvor medarbejdere anonymt kan gøre ledelsen opmærksom på kritisable forhold.

En af virksomhederne er Cowi, der gennem sin whistleblowerordning har fået 8 anmeldelser, hvoraf der har været hold i de 7. Sagerne har drejet sig om »bestikkelse, uetisk adfærd, lovbrud, tyveri og konkurrerende aktivitet«, oplyser ingeniørvirksomheden.

Whistleblowing opstod som fænomen i 1970’erne og skulle punktere virksomheders og myndigheders stigende magt i samfundet.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter