Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

VÆKST. 60 procent af modebranchens omsætning hentes i udlandet . Derfor er det meget positivt, at modebranchens eksport steg i 2013. Men detailhandlen er stadig en sten i skoen for branchen. Billedet er fra Børsen, som forbereder det store modeshow for de kinesiske gæster.
Foto: JOACHIM ADRIAN

VÆKST. 60 procent af modebranchens omsætning hentes i udlandet . Derfor er det meget positivt, at modebranchens eksport steg i 2013. Men detailhandlen er stadig en sten i skoen for branchen. Billedet er fra Børsen, som forbereder det store modeshow for de kinesiske gæster.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Så er der modeuge: Branchen har renset ud i de ekstreme styles

De store har glæde af stigende eksport, mens de små virksomheder stadig kæmper.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I dag skydes Copenhagen Fashion Week i gang.

Og ifølge en rapport om modebranchens økonomi fra Deloitte kan det blive en fest af en modeuge. Der er nemlig økonomisk vækst at spore i branchen.

Men for de mindre virksomheder er det stadig svært at klare sig i branchen.

Eksportmarkederne trækker væksten 60 procent af den danske modebranches omsætning hentes i udlandet – særligt i Tyskland, Sverige og Norge.

Det er ifølge Deloitte årsagen til, at der er vækst at spore i branchen. De største eksportlande efterspørger nemlig i højere grad dansk modetøj.

To ud af tre producenter i branchen kører med overskud. Og de er generelt blevet bedre til at tjene penge.

LÆS MERE

»En del brands er sorteret fra under krisen. Samtidig har virksomhederne lært at passe på deres omkostninger. Det betyder bl.a., at de i højere grad producerer de styles, som kan sælges, og fjerner de mere ekstreme«, siger senior manager hos Deloitte Morten Gade Steinmetz.



Antallet af producenter, som kæmper for at overleve, er faldet. Dermed er 18 procent i fare for at gå konkurs. Det er tre procentpoint lavere end sidste år.

Ifølge brancheorganisationen Dansk Mode og Textil er det dog meget få store virksomheder, der får gavn af den stigende eksport.

»DK company, Bestseller og IC companys står for cirka halvdelen af den danske eksport. Mens flere hundrede mindre virksomheder står for resten«, forklarer Michael Hillmose, der er international chef for Dansk Mode og Textil.

Dansk detailhandel kæmper stadig

For mange virksomheder er det derfor stadig den danske detailhandel, som er afgørende for væksten. Og der er desværre ingen bedring at spore.

Faktisk mener medlemmerne af Dansk Mode og Textil, at butikkernes betalingsevne er den største udfordring for tiden.

2013 tegner til at blive det femte år i træk med faldende omsætning i detailbranchen. LÆS OGSÅ

»Offentliggjorte årsregnskaber frem til 30. juni 2013 viste en lille fremgang i detailbranchen. Men desværre har salget i efteråret og julen ikke levet op til forventningerne. Derfor så man butikker starte udsalget allerede i november for at få penge i kassen«, siger Morten Gade Steinmetz.

Også i detailhandlen er det de store butikker, der er bedst til at skabe overskud.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden