vækstmotor. Jacob Karlsen har hentet ideen til sine kaffeknallerter i London. Det startede med et enkelt sæt hjul, men nu er kaffeflåden nået op på 12 knallerter, 5 cykler og 1 veteranbil.
Foto: Janus Engel

vækstmotor. Jacob Karlsen har hentet ideen til sine kaffeknallerter i London. Det startede med et enkelt sæt hjul, men nu er kaffeflåden nået op på 12 knallerter, 5 cykler og 1 veteranbil.

Virksomheder

En enkelt kaffeknallert er forvandlet til en hel flåde

Danmark er blandt de mest kaffedrikkende nationer i verden, så Jacob Karlsen mente ikke, at det kunne være helt skævt at investere i en kaffeknallert, da han flyttede til København.

Virksomheder

Inspirationen kom fra London. Der havde Jacob Karlsen set kaffeknallerter, og samtidig lagde han mærke til, at kaffekulturen herhjemme havde taget en ny drejning. Der dukkede kaffebarer med kvalitetskaffe op, og ’to go’-kaffe var blevet en del af gadebilledet.

»Når man har iværksætterånd, danner der sig et billede af en mulighed. Danskerne drikker jo meget kaffe, så jeg besluttede mig for at prøve at tjene penge ved gadesalg. Jeg købte en knallert og fik den lavet om hos en smed. Jeg havde fundet nogle billeder på nettet af, nogenlunde hvordan den skulle se ud«, fortæller 35-årige Jacob Karlsen om opstarten af Kalles Kaffe i august 2009.

Opgav drømmen om at blive revisor Oprindeligt havde han set en karriere som revisor for sig, men han mistede interessen undervejs. Efter at have arbejdet med fotoudstillinger for et bureau i en periode gik han i gang med at skabe sit eget job i København, som han var flyttet til fra Aalborg med sin kæreste.

Da han begyndte på kaffesalget, var der meget få begrænsninger for mobilt gadesalg af den kategori, som kaffesalg hører under.

»Jeg prøvede mig lidt frem og fandt ud af, hvor det var bedst at stå – det er ikke altid, hvor man umiddelbart skulle tro. Det var faktisk et større analysearbejde, jeg udførte, som jeg stadig har glæde af. Restauratører og andre forretninger skulle også lige vænne sig til, at jeg stillede op foran deres forretninger, men det er ikke de samme kunder, man henvender sig til«, vurderer Jacob Karlsen, der fik kælenavnet Kalle for mange år siden.

Lidt efter lidt indførte kommunen flere restriktioner:

»For eksempel måtte vi ikke stå ved Amagertorv, og man måtte ikke stå mere end to timer samme sted og skulle derefter flytte sig mindst 100 meter. Og sidste år kom der regler, som ikke er til at tage fejl af, og stadepladser, som går på omgang blandt sælgerne«, fortæller Jacob Karlsen.

Event afløste gadesalg
Efterhånden som han fik føling med kaffemarkedet på gadeplan, udvidede han forretningen:

»Det er sket meget gradvist. Jeg var begrænset af kun at være mig selv, når der kunne sælges meget mere kaffe, og jeg ville heller ikke stå og sælge til langt ud på aftenen, så jeg købte flere knallerter og fik ansatte«.



I dag har han omkring 70 mennesker, som han kan trække på, når der skal lægges vagtplaner for hans kaffeflåde, som er nået op på 12 knallerter, 5 cykler og 1 veteranbil.

»Der er mange studerende imellem dem, der arbejder for mig, men også mange musikere. De studerende har tid i weekenden, og musikerne har tit tid tilovers på hverdage, så det er en god kombination«.

DANSKE BANK OPRUSTER:

Kalles Kaffe sender tre knallerter på gaden fast hver morgen, men i dag er det især events, der udgør kerneforretningen.

»De tre køres ud om morgenen og kommer hjem over middag, og så har de haft en meget fin dag. Måske kunne den del undværes, hvis ikke det var, fordi det også er vigtigt at blive set på gaden, så navnet ikke glemmes. Men det er helt klart events, der er det afgørende for os«, siger Jacob Karlsen.

Det kan for eksempel være store virksomheder, der booker firmaet til at servere gratis kaffe ved en kongres eller kampagnestart, ligesom Kalles Kaffe er med ved festivaler og byfester rundt om i landet.

120 kopper kaffe i timen

»Det er en stor tilfredsstillelse, at det er vokset så meget«, siger Kalle, der selv kan fremtrylle 120 kopper kaffe på en time. Han står dog sjældent for kaffesalget længere. Der er blevet for meget administrativt at se til, i takt med at virksomheden og dens flåde er vokset ud af først egen og siden også naboens garage og i dag råder over 300 kvadratmeter lager og garage samt risteri på Amager. »Vi begyndte selv at riste kaffen, og måske skal vi i gang med at riste for andre også. Jeg går og tænker lidt over, hvad det næste skridt skal være ...«.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce