Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Kåre Viemose (arkiv)
Foto: Kåre Viemose (arkiv)

bonustur. Udenlandske chauffører skal ifølge EU-regler have en bonus på tre ture med gods i Danmark, når de har kørt et parti ind i landet. Regler, som regeringen har underkendt.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

EU er utilfreds med dansk beskyttelse mod udenlandsk lastbilkørsel

Regeringens forsøg på at forhindre social dumping på transportområdet holder ikke, mener EU.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De danske regler for udenlandske lastbilchaufførers godskørsel herhjemme er i strid med lovgivningen i EU. Hvis Danmark ikke ændrer lovgivningen, kan sagen ende for EU-Domstolen.

Det skriver Børsen med henvisning til en skriftlig henvendelse fra EU-Kommissionen, som avisen er i besiddelse af, til den danske regering.

Regeringen har endnu ikke besluttet sig for, om den vil rette ind eller forsøge at bevare reglerne.

»Vi anser cabotagekørsel for at være social dumping. Det skal bekæmpes, og det vil vi gøre, hvad vi kan for at bekæmpe. Men selvfølgelig skal vi overholde reglerne, det er logisk nok«, siger transportminister Magnus Heunicke (S) til Børsen.

Import af gods udløser tre ture i Danmark

Udenlandske lastbilchauffører har ifølge reglerne i EU lov til at køre tre indenrigsture med gods i et medlemsland, såfremt chaufføren har fragtet internationalt gods ind i landet.

Det, der adskiller reglerne i Danmark og EU, er definitionen af gods.

Kører en udenlandsk chauffør en ladning tomme paller ind i landet, har han ifølge EU ret til at transportere tre ladninger gods rundt i Danmark. Men det har chaufføren ikke i henhold til de danske særregler.

Regeringen ændrede lovgivningen for cabotagekørsel i 2013 med den begrundelse, at de tidligere bestemmelser blev brugt til at få udenlandske chauffører til at fragte gods rundt i Danmark til lave timelønninger.

Magnus Heunicke (S) mener, at reglerne i EU er forvirrende.

»Det er vigtig sag for den danske regering at bekæmpe social dumping. Der er behov for klarere regler. Det er uforståeligt, at EU har så tågede regler på det her område«, siger han til Børsen.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden