0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Firmaer risikerer smædekampagne på netside

Hjemmesiden Trustpilot accepterer anonyme anmeldelser, når virksomheder bedømmes.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Peter Hove Olesen
Foto: Peter Hove Olesen

Svar. Truspilots Peter Mühlmann overvejer mere åbenhed.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Anonyme brugerbedømmelser er med til at afgøre, om virksomheder får gode eller dårlige anmeldelser på den populære danske hjemmeside Trustpilot. Dermed kan virksomheder blive udsat for smædekampagner fra konkurrerende firmaer eller fra enkelte sure kunder, uden at de kan finde ud af, hvem der klager – og svare på kritikken.

Forbrugerne kan give fra 1 til 5 stjerner, og de anonyme anmeldere kan give så få stjerner, at den samlede bedømmelse af virksomheden kan falde drastisk på Trustpilot, der er enerådende i Danmark på internettet med bedømmelser af alt fra skobutikker til forsikringsselskaber.



Derfor er virksomhederne følsomme over for denne form for misinformation. Trustpilot er blevet Europas største portal for brugeranmeldelser af virksomheder, og det satser stort i USA.

Normalt lægger Trustpilot meget vægt på, at virksomhederne hurtigt kan komme i dialog med forbrugere, der anmelder. Som firmaet skriver på hjemmesiden: »Du finder straks ud af, hvis du har fået en negativ anmeldelse, så du kan svare tilbage på få minutter«. Men det kunne Lauritz.com så ikke i dette tilfælde, og selskabets direktør, Mette Rode Sundstrøm, undrer sig over Trustpilots politik.

»Trustpilots accept af fuld anonymitet betyder nu, at en person, der er kunde eller ikke er kunde hos Lauritz.com, kan anmelde os, uden at vi får mulighed for at besvare den konkrete anke. Dette virker ikke relevant på et site, der skal sikre tryghed i erfaringsudvekslingen baseret på fakta mellem forbrugere«, siger hun.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce