Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
metroballade. Transportminister Magnus Heunicke forsøgte i går på et borgermøde at forklare de oprørte metronaboer, hvorfor hans nye støjregulering er til fordel for borgerne.
Foto: Joachim Adrian

metroballade. Transportminister Magnus Heunicke forsøgte i går på et borgermøde at forklare de oprørte metronaboer, hvorfor hans nye støjregulering er til fordel for borgerne.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Metronaboer må leve med støjende døgnarbejde i fem år

»Jeg kan godt forstå, I er rasende«, sagde transportministeren på borgermøde.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Det her er helt til grin – I spilder vores tid!«. Flere af de forsamlede metronaboer ryster på hovedet i frustration over manglende svar fra Transportministeriet og Metroselskabet.

»Jeg kan godt forstå, at I er rasende«, svarer transportminister Magnus Heunicke (S) fra scenen.

Han stod i aftes over for cirka 150 vrede metronaboer på et borgermøde i Københavns Kulturcenter i byens nordvestkvarter. Særligt oprørte var beboere fra byggepladsen ved Marmorkirken, da de nærlæste den VVM-redegørelse fra ministeriet, der skal fastsætte rammerne for byggeriet efter en lovændring i Folketinget.

På side 48 i redegørelsen fremgår det, at naboerne vil blive ramt af støjende døgnarbejde i 53-62 måneder, det vil sige fire et halvt til fem år.

»Folk er da i chok. Et halvt årtis konstant støjende døgnarbejde i direkte sundhedsskadelige niveauer. Det, der er på tapetet, er ekstremt grænseoverskridende. Det, som ministeren kalder Nabopakken, er reelt en Panikpakke, designet udelukkende til fordel for et byggeri, der er kørt helt af sporet«, siger Maya Glem, talskvinde for Beboerforeningerne omkring Marmorkirken.

Ministeriet har fastsat støjen ved Marmorkirken til at være på 70-81 dB aften og nat i alle fem år for de værst udsatte.

Transportministeriet handler i strid med tre anbefalinger

Som Politiken skrev i går, har Transportministeriet sammen med et akustikfirma lavet en ny støjopgørelsesmetode, som er i strid med anbefalingen fra tre andre miljømyndigheder. Transportministeriets støjgrænser er generelt markant lavere end dem, Københavns Kommune aktuelt regulerer byggeriet med. Ved Marmorkirken vil ministeriet fastsætte en støjgrænse, der er 7 decibel lavere end kommunens aktuelle grænse for aftenbyggeriet for den samme type arbejde.

Ministeriets støjgrænse vil med lovændringen fastsætte, hvilke borgere der har ret til erstatning eller genhusning. Selv om sundhedsmyndighederne påpeger, at sundhedsrisici indtræder ved over 55 dB, kan borgere ifølge ministeriet først få fuld erstatning eller genhusning ved et støjniveau på 75 dB om aftenen eller 65 dB om natten.

Da ministeriets nye støjgrænser er lavere end kommunens, ser færre ud til at få adgang til erstatning, mener både Københavns Kommune og flere nabogrupper.

»En lang række borgere strander i fem år med et døgnarbejde, der ifølge embedslægen og WHO vil udsætte dem for sundhedsskadelige forhold. Det er helt uacceptabelt«, siger Maya Glem.

Københavns Kommunes teknik- og miljøforvaltning har understreget, at man i sine nye støjgrænser blot har indarbejdet Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser, der vejleder om den korrekte måde at måle støj på. Forvaltningen har ingen kommentarer til ministeriets metode.

Heunicke: Døgnarbejde er ikke noget nyt

Før borgermødet skrev Heunicke i en kommentar til Politiken, at der ikke er noget nyt i, at beboerne ved Marmorkirken skal udsættes for døgnarbejde. Borgerne vil blive kompenseret i tråd med den principafgørelse, som Ekspropriationskommissionen traf sidste sommer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Beboere, der ikke vil modtage kompensation efter lovforslaget, vil således være beboere, der efter dansk rets almindelige naboretlige regler og Ekspropriationskommissionens praksis og retspraksis ikke er udsat for støjniveauer, der berettiger til kompensation. Deri ligger, at støjpåvirkningen ikke overstiger det, som man som beboer må tåle i forbindelse med et infrastrukturprojekt i en storby«, skriver Heunicke.

Kommunen underkender kommunens støjberegninger

Hvorfor kan ministeriet opgøre en støjgrænse for det samme aftenarbejde ved Marmorkirken til 73 dB, når kommunen har fastsat en støjgrænse på 80 dB?

»Grænseværdierne i Københavns Kommunes påbud er efter Transportministeriets vurdering langt højere end den faktiske støj, der forekommer og vil forekomme ude på byggepladserne. Støjgrænserne i kommunens påbud er nemlig fastsat ud fra hensynet til at leve op til Natur- og Miljøklagenævnets afgørelser om, hvordan der teoretisk skal foretages støjberegninger. Transportministeriet finder ikke, at den støjberegningsmetode, som klagenævnet kræver, giver retvisende resultater«, siger Heunicke.

Ifølge Verdenssundhedsorganisationen, WHO, kan man observere negative helbredseffekter, allerede når mennesker udsættes for længerevarende nattestøj på 40-55 dB. Når man kommer over 55 dB, ses »en væsentlig påvirkning af folkesundheden ved langtidspåvirkning«, refererer ministeriet i VVM-redegørelsen. Her er der tale om forhøjet blodtryk og hjertesygdomme.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden