Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

GOOGLE. Det er opfindelser som Google Glass brillen, der giver Google førstepladsen, som det mest værdifulde brand.
Foto: Jeff Chiu (arkiv)/AP

GOOGLE. Det er opfindelser som Google Glass brillen, der giver Google førstepladsen, som det mest værdifulde brand.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Google overhaler Apple med selvkørende biler og science fiction-briller

Google er nu verdens mest værdifulde brand og vipper Apple af pinden.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er endnu et særsyn, hvis man opdager en person med de futuristiske 'Google-Glasses' på næsetippen.

Men selvom den højteknologiske brille ikke er allemandseje, så er det netop innovative opfindelser som den, der nu sikrer Google en førsteplads som verdens mest værdifulde brand.

Det kan man læse af en undersøgelse af kommunikationsbureauet Millward Brown, der har kåret de 100 mest værdifulde brands ( eksternt link til Millward Browns undersøgelse).

En placering der betyder, at Google får håneret over ærkefjenden Apple, der må vige fra førstepladsen, som de besad sidste år.


Tech-firmaer tordner frem

I Milward Browns opgørelse figurerer de 100 mest værdifulde brands på verdensplan, der opgøres ud fra blandt andet kendskab, præference, omsætning og kvalitative parametre - for eksempel hvor godt folk synes om mærket.

Listen er global og regeres af teknologifirmaerne, der sidder på flertallet af de værdifulde mærker. Man kan bare se på top fire, der udgøres af Google, Apple, IBM og Microsoft.

Googles slår Apple

Ifølge undersøgelsen er Google-varemærket steget 40 procent i værdi sidste år til 159 milliarder dollars, mens Apple er faldet 20 procent til 148 milliarder dollars.

Et fald, der ifølge direktøren i Millward Brown, Oscar Yuan, skyldes manglende innovation hos Apple:

»Jeg tror, verden ser på Apple som et brand, der skabte en revolution, der rystede jorden, og jeg tror, at det går en smule langsommere nu«.

»Det faktum, at Google ikke holder sig til én sektor er virkelig en testamentering af deres mod og vilje til at prøve nye ting«, udtaler direktøren i Millward Brown, Oscar Yuan til CNN.

LÆS MERE

Den forklaring når direktør i kommunikationsbureauet Kunde & Co, Jesper Kunde, også til:

»Jeg vil tro, Millward Brown har givet point for, om de fortsat sætter standarden og er innovative. Apple tjener stadig rigtig mange penge, men Google bliver ved med at udvikle mange nye ting, hvor Apple ikke har produceret så meget nyt i år«, siger han.

Fra fysisk værdi til brandøkonomi

Innovative løsninger som Googles selvkørende bil og deres computerbrille har altså sikret dem en sejr i et regnskab, der måske virker ubegribeligt for forbrugerne, men som betyder alt for virksomhederne.

»Før i tiden, hvis du skulle købe eller sælge virksomheder, var det interessant, hvad du omsatte for og hvilke bygninger og maskiner du ejede. I dag er mærkerne meget mere værd end de fysiske aktiviteter«, siger Jesper Kune og uddyber:

»I dag betyder branding meget mere end alt andet. Vi er gået fra fysisk værdi til en brandøkonomi, hvilket betyder, hvor stærk en position virksomheden har, og hvor godt fat virksomheden har i kunden, og hvor meget de foretrækker netop den virksomhed frem for andre«.

Forbrugere synes mindre om fastfood

Men Jesper Kunde slår også fast, at en række store virksomheder ikke er med på listen, fordi den fokuserer på brugere globalt. Derfor figurerer et mærke som Lego endu ikke på listen, fordi Lego ikke er voldsomt stort i Kina og USA.

Andre virksomheder, som for eksempel Mærsk, er ikke med, fordi de ikke forhandler direkte med forbrugerne, og dermed ikke bliver lige så alment kendt som for eksempel Coca Cola.

Netop Coca Cola, der tidligere tronede i opgørslen, går en plads tilbage ligesom McDonalds, hvilket rapporten tolker som et tegn på stigende helbredsbekymringer hos forbrugerne.

Megabrands er ude af krisen

Alt i alt er det kun 18 varemærker ud af 100, der er faldet i værdi sidste år, og det tager Millward Brown som et tegn på, at de store varemærker er godt på vej ud af krisen.

De mange subjektive parametre for, hvordan virksomhederne klarer sig, skal dog tages til eftertanke i denne high score-liste for de største globale virksomheder, inden krisen afblæses.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden