Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Kähler Design
Foto: Kähler Design

KOHORN. Kähler-fabrikken i Næstved udviklede nye teknikker indenfor dekoration af keramik, f.eks. brugen af kohorn og forskellige måder at glasere på. I år er det 175 år siden, pottemageriet blev grundlagt - i dag laves vaser og skåle i Portugal.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fra konkurs til million-forretning: Damer i alle aldre elsker Kählers vaser

Keramikvirksomheden Kähler kan fejre 175 års jubilæum med en tredobling af overskuddet.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det var en satsning af de større, da den aarhusianske arkitekt Frantz Longhi i 2008 købte retten til navnet Kähler ud af konkursboet efter glasfabrikken Holmegaard.

Finanskrisen var begyndt at rulle, og virksomheden bestod i virkeligheden kun af 169 års velrennomeret kunstkeramisk historie og en masse gamle forme.

»Vi startede fra bunden i 2008. Der var intet salg, ingen kunder og ingen produkter - kun navnet«, siger Jesper Holst Schmidt, der er administerende direktør.

Dygtig udnyttelse

I år fejrer Kähler sit 175 års jubilæum og kan samtidig fremvise et overskud efter skat, der efter de første år med store investeringer er vokset markant.

FALS SIMON
Foto: FALS SIMON

6 millioner kroner hed det i forrige regnskabsår, i år viser de endnu ikke offentliggjorte tal en tredobling.

Og når Kähler nu kan sælge keramikvaser, -skåle og -lysestager i den helt store skala, skyldes det netop, at virksomheden har udnyttet historien om pottemagerdynastiet Kähler fra Næstved og de 175 år med håndværksmæssig kvalitet.

Låner af glansen

Det mener kunsthistorikeren Mette Strømgaard Dalby, der bl.a. har været museumsinspektør på designmuseet Trapholt og i dag skriver ph.d. i designledelse på Syddansk Universitet.

»Kähler havde ikke fået samme succes uden historien som en del af profilen. Vi har på forhånd godkendt navnet som udtryk for godt design - det smager godt i munden. Og den genopfindelse af kulturarv er dygtig gjort«, siger hun.

Man kan dog sætte spørgsmålstegn ved, hvor reel koblingen til det originale Kähler i virkeligheden er, mener Mette Strømgaard Dalby, der kalder det 'et lån af glansen fra dengang'.

For i 1900-tallet var der tale om eksklusiv og eksperimenterende kunst, der vandt internationale priser og var for de få. I dag masseproduceres keramikken i Portugal og optræder hyppigt i livsstilsmagasiner.

Så billigt, at alle kan være med

»Det er gedigent brugskunst, hvor mange kan være med«, siger kunsthistorikeren med henvisning til, at Kähler rammer 'jubilæumssegmentet' rent - det vil sige kunder, der skal give en gave i prisklassen mellem 150 og 500 kroner.

Og prisen spiller en stor rolle for succesen, medgiver administrerende direktør Jesper Holst Schmidt.

»Vi appellerer til et bredt publikum og har skabt et univers, der tiltaler rigtig mange kvinder. Vi har bedre fat i de yngre piger end konkurrenterne«, siger han.

Selskabets seneste måling viste, at 58 procent af alle danske kvinder over 18 år kender brandet Kähler. Og de køber vel at mærke også produkterne, der fokuserer på form og farve og er designet af både kendte og up coming designere.

Fat i konfirmanderne

»Konfirmander sætter Kähler på ønskesedlen. Og vi står stærkt også hos generationen, der stadig ikke er i en alder, hvor de etablerer sig egentligt med familie, hus og hjem«, fortæller Jesper Holst Schmidt.

Senest har Kähler med overvældende salgstal til følge sat det berømte Ursula-stel i produktion igen, som Royal Copenhagen ellers droppede for nogle år siden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Strategien er, at Kähler vil ramme tidsånden og samtidig udvikle sig.

Blandt andet har firmaet sendt et usb-stik i keramik på gaden, der kan bæres som et smykke om halsen, et siddemøbel, der også kan bruges som bord - og et lydprodukt i keramik er også på vej.

»Vi tror på, at man får credit af kunderne for at være nytænkende«, siger direktøren.

Betaler for autenticitet

Selv om alt nu produceres i Portugal, er det stadig håndværk, pointerer han.

»For eksempel er striberne på vores vaser er håndmalede med pensel og ikke bare spyttet ud af maskine. Det håndværksmæssige er en del af Kählers dna«.

Kähler Design
Foto: Kähler Design

Det er Mette Strømgaard Dalby enig i, og det er en styrke i forhold til konkurrenterne, mener hun:

»Royal Copenhagen er jo en helt anden prisklasse. Og så er der produkter på markedet, der er endnu billigere end Kähler. Men folk vil gerne betale lidt mere for at få autenticiteten og historien«, siger hun.

Mere eksport

Indtil nu har salg til udlandet kun udgjort cirka 25 procent af Kählers omsætning, primært fordi fokus har været på at bygge brandet op i Danmark.

Alligevel forhandles produkterne i cirka 20 lande, og Kähler vil fremover bruge flere kræfter på at opbygge omverdenens kendskab til brandet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Oprindeligt var planen at satse på Skandinavien, men interessen er også stor andre steder.

Til august starter 12 nye medarbejdere, der blandt andet får udlandet som arbejdsområde, på kontoret i Næstved. Det bringer antallet af ansatte op på 33.

»Vi ser gode muligheder for eksport«, siger Jesper Holst Schmidt.

»Men vi har ingen ambitioner om at skulle være på 70 markeder. Vi vil stadig gerne kunne skabe en relation til kunderne«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden