Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

fisketur. Michael Linneberg og hans søn Maxim tog i går cyklerne med i S-toget på vej hjem fra en fisketur, hvor de ikke fangede noget. »Utroligt praktisk og hurtigt at kombinere cykel og tog«, siger Michael Linneberg, der cykler »stort set hver dag«.
Foto: Janus Engel

fisketur. Michael Linneberg og hans søn Maxim tog i går cyklerne med i S-toget på vej hjem fra en fisketur, hvor de ikke fangede noget. »Utroligt praktisk og hurtigt at kombinere cykel og tog«, siger Michael Linneberg, der cykler »stort set hver dag«.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danske tog har mest succes

Rapport fra EU giver topkarakter til jernbanerne i Danmark, der kun dumper på et punkt: billetsalg. Både DSB og Arriva sporer dog forbedring på det område.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danmark topper den europæiske liste over lande med fremgang for jernbanen.

I 2012 transporterede danskerne sig 15 procent flere kilometer med tog end i 2010, fremgår det af en rapport fra EU om udviklingen i togtrafikken i Europa.

På pladserne efter Danmark følger Litauen og Luxembourg, mens jernbanerne i et stort land som Tyskland kun har en fremgang på et par procent, og jernbanerne i Polen må melde om direkte tilbagegang.

DSB glæder sig selvsagt over resultatet.

»Siden vi gjorde det gratis at tage cykler med i S-togene, har vi oplevet en massiv vækst i passagerer. Der er også flere, som flytter til storbyen, hvor der er bedre muligheder for at tage toget«, siger chef for salg og produktmarketing, Christian Linnelyst, DSB.

Danmark har ifølge rapporten de bedste muligheder for at tage cykel med toget. For syv år siden tog to millioner passagerer cykel med, mens de seneste tal siger ni millioner årlige rejser med cykel. Og 104 S-tog er lige blevet ombygget, så de kan rumme dobbelt så mange cykler.

»Det er en rimelig stor stigning, og samtidig har vi en formodning om, at kunderne også rejser mere uden cykel, fordi de er vænnet til at tage toget, så bruger de det mere. Nu har vi forøget kapaciteten, så udviklingen kan fortsætte. Vi har oplevet en vis stagnation. Vores kundeundersøgelser viser, at det giver god mening for passagerer at kombinere cykel og tog«, siger Christian Linnelyst, der understreger, at det ikke alene er passagerer med cykel, som tegner sig for fremgangen.

Overfyldt i myldretiden

I de københavnske S-tog efterlyser mange rejsende bedre plads til cykler.

»I myldretiden er det rent kaos«, sagde dyrepasser Lotte Larsen, Panum Instituttet, da Politiken i går traf hende på vej hjem – først med tog til Måløv og så cykel til Smørum.

»Med min skæve arbejdstid er der altid god plads, og skal jeg af sted i myldretiden, cykler jeg hellere alle 26 kilometer«.

Langt de fleste togrejser – to tredjedele i Danmark – er enten i regional- eller forstadstrafik, og altså typisk pendlere, som bruger toget, og hele 95 procent af togrejserne i EU er indenlandske.

»Jeg tror, at hele udviklingen i samfundet fremmer lysten til at tage toget. Trængselskommissionen var sidste år ude med tal, der viste, at især københavnere sad millioner af timer fast i trængslen på vejene, og det tal kommer til at stige de kommende år. De fleste, som har kørt i København, har prøvet at sidde fast i trafikken, og det er helt sikkert et motiv til at vælge toget«, siger Christian Linnelyst, der dog er opmærksom på, at der er faktorer, som trækker i den anden retning.

»Bilparken er vokset de seneste år på grund af minibilerne, der kan købes for 60-70.000 kroner, og der er også flere, som cykler til og fra arbejde«, siger Christian Linnelyst.

Hvordan har DSB’s og jernbanens markedsandel af den samlede transport udviklet sig de seneste år?

»Det er et rigtigt godt spørgsmål. Vi har svært ved at måle det op i forhold til fly, bil og cykler. Vi kan blot se, at vi transporterer flere og flere år for år, og det glæder vi os over«.

Hvad hjælper det jer, at det går ringere for jernbanerne i andre EU-lande?

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det hjælper os naturligvis ikke, men vi kan glæde os over, at det går godt i øjeblikket.«

Spørgsmålet er så, om fremgangen kan fastholdes. Her peger DSB-chefen, på at der allerede i disse år bliver skåret minutter af rejsetiderne rundt omkring i riget.

»På lang sigt bliver der indført en timemodel. Der bliver lavet helt nye broer og en helt ny infrastruktur, så der er en time fra København til Odense, en time videre til Aarhus og en time mere til Aalborg. Så bliver det endnu mere attraktivt at rejse med tog«, siger Christian Linnelyst.

Klager over billetsalg

Alt er dog ikke kun ros. Rapporten fra kommissionen konstaterer, at der er utilfredshed med adgang til billetsalg på stationerne.

Snart har DSB blot fire billetsalgssteder tilbage på stationerne. Det er i lufthavnen i Kastrup, på hovedbanegården, i Odense og Aarhus. Andre steder er de blevet afløst af billetautomater, nye digitale muligheder på web og mobiltelefoner og salg af billetterne hos 7-Eleven-kioskerne på stationerne.

»Det er blevet sværere at komme til at tale med personale fra DSB. Men heldigvis er der heller ikke mange, som ønsker det«, siger Christian Linnelyst.

»Størstedelen af DSB’s salg af billetter sker selvbetjent på automater, over nettet og via vores forskellige mobilløsninger, faktisk sælges tre fjerdedele af billetterne hos DSB elektronisk. Oveni har vi kunnet se, at de kunder, der betjener sig selv, er de mest tilfredse. Men ud fra resultatet i denne rapport er der grupper af kunder, som vi skal have samlet op på, og vi har allerede startet kampagner, bl.a. sammen med Ældre Sagen«, siger han.

Både i DSB og Arriva viser egne kundeundersøgelser, at elektroniske billetkøb møder større og større forståelse blandt brugerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»I den seneste undersøgelse, som er fra foråret 2014, giver vores kunder os i spørgsmålet om muligheden for at købe billet en gennemsnitlig karakter på 8,28 ud af 10, hvilket er det højeste, vi hidtil har målt«, siger kommunikationsmedarbejder Morten Nissum Larsen, Arriva.

-----------------

Rettelse: I en tidligere version stod der, at DSB stadig har eget billetsalg i Aalborg. Det er forkert. Vi mente Aarhus.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden