Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TDC: Outsourcing skal give bedre kundeservice

En tredjedel af TDC's kundeservice bliver nu overdraget til et amerikansk firma.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

TDC foretog tidligere i dag »Danmarks historiens« største outsourcing af medarbejdere. Det gjorde man ifølge koncerndirektøren, fordi det både ville give kunderne en bedre service og spare TDC penge.

»Kundeoplevelsen skal løftes til et markant højere niveau end der, hvor teleindustrien historisk set har befundet sig. Og der har vi vurderet, at vi løser det bedst ved at samarbejde med nogle, hvis kerneområde er kundeservice«, siger koncerndirektør Jens Aaløse fra TDC, som har ansvaret for omlægningerne.

Det betyder, at 800 medarbejdere fra firmaets kundeservice får ny arbejdsgiver fra 6. oktober, hvor det amerikanske firma Sitel overtager, hvad der svarer til en tredjedel af TDC's nuværende kundeservice.

Konkurrencen er blevet hårdere De medarbejder, der bliver outsourcet, tager sig af tekniske henvendelser fra TDC-kunderne og spørgsmål til regninger. Det skal de også gøre i fremtiden, men under et nyt selskab.

Jens Aaløse forklarer, at der har ligget et langt forberedende arbejde bag den endelig beslutning om at outsource, hvor man blandt andet har måttet se i øjnene, at konkurrencen hele tiden bliver skærpet, og kunderne efterspørger bedre produkter til færre penge. Og derfor er det nødvendigt at outsource til specialister.

»Sitel servicerer nogle af verdens største brands, og de er nødt til at levere gode resultater, hvis de fortsat vil løse de her opgaver for firmaerne. Derfor tror vi på, at de kan levere en bedre service for vores kunder«, siger Jens Aaløse.

Outsourcing kan være bedre for kunderne
Teleindustrien har notorisk fået meget kritik for deres kundeservice, og Forbrugerrådet Tænk er lettere skeptiske over for TDC’s beslutning om at outsource en del af sin kundeservice.

»Vi tager kun godt imod beslutningen, hvis den giver de nødvendige forbedringer. Den skandaløse introduktion af brevgebyret gav masser af frustrerede kunder - det kunne vi mærke på vores forbrugerhenvendelser«, siger cheføkonom Martin Salamon.

»Som i de fleste teleselskaber er der rum til forbedring af kundeservicen, så det kan ende med at blive bedre for forbrugerne«, tilføjer han.

Martin Salamon forklarer, at det er et generelt problem i telebranchen og også for TDC, at de har mange komplicerede produkter og regninger, der kan være svære at forklare til kunderne. Derfor er det ifølge cheføkonomen vigtigt med en velfungerende kundeservice, som det kan være en fordel at lade specialister stå for.

»Man jo så kan håbe, at netop outsourcingen får det til at gå op for TDC, hvad det koster at have dårlige produkter, der ikke er til at forklare. Nu bliver det synligt for TDC, hvad det koster«, siger han.

Han tilføjer, at »der forhåbentlig ikke med outsourcingen kommer for meget engelsk i selskabets kundeservice. Det har man set før, og der er mange danske telekunder, der ikke forstår engelsk«.

Medarbejderne frygter fyring om et år

TDC oplyser, at de 800 medarbejdere, der nu arbejder i København, Aarhus og Sønderborg, indtil videre kan fortsætte på uændrede løn- og ansættelsesvilkår, ligesom de fortsat kan blive i de samme lokaler, som de befinder sig i nu.

Men det amerikanske firma Sitel vil gradvist flytte medarbejderne fra Aarhus og København til Sønderborg og ved udgangen af 2015, skal 150 af dem til London.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

En flytning, som koncerndirektøren i TDC mener vil være »en spændende udfordring« for mange af medarbejderne, der ved at være ansat i Sitel får mulighed for at arbejde under et internationalt selskab, der driver forretning i 23 lande.

Pia Holmgaard Olsen, fællestillidsrepræsentant i Dansk Metal, som repræsenterer medarbejderne i TDC, siger til Politiken, at hendes kollegaer fra København og Aarhus ikke drømmer om at flytte til London eller Sønderborg.

LÆS OGSÅ

»Der er sikkert nogle, som vil se en tur til London, som en fantastisk ting, men det er jo slet ikke sikkert, de kan få det. Langt størstedelen af de kollegaer, der er blevet ramt af det her, er etableret i Aarhus eller København, og de har ikke lyst til at flytte«, siger hun og fortæller, at medarbejderne frygter for deres jobs, uanset om de er villige til at flytte efter det.

»De kan føle sig sikre på deres pladser et år endnu, men så kan de jo godt se, at der formentlig ikke bliver brug for lige så mange folk i fremtiden. Det er den usikkerhed, de sidder med efter dagens beslutning«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden