Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)

erfaringsrig. Det er DSB's dårlige erfaringer med IC4-togene, som får jernbaneselskabet til at komme med sin investeringsplan.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB: Vi skal bruge 20 milliarder til pålidelige tog

Jernbaneselskabet har fremlagt ny materielstrategi, som viser massivt behov for investeringer.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der skal bruges over 20 milliarder kroner i nye tog, hvis DSB skal få fuld gevinst af investeringerne fra Togfonden over de næste årtier.

Det mener DSB, som har fremlagt en ny materielstrategi, der samtidig er et oplæg til de kommende forhandlinger om en ny trafikkontrakt med staten.

»Vi ønsker en så åben proces om fremtidens tog som muligt. Derfor offentliggør vi beslutningsoplægget allerede nu«, siger driftsdirektør Anders Egehus i en pressemeddelelse.

IC4 togenes historie skræmmer

Det er blandt andet de dårlige erfaringer med IC4-togene, der får DSB til at komme med oplægget.

»Fremtidens tog skal være pålidelige tog. Vi kender alle IC4 togenes historie. Den er der ingen, allermindst DSB, der ønsker, skal gentage sig«, siger Anders Egehus.

»Derfor er der i planen også opsat en række indkøbsprincipper og processer, der skal minimere risikoen«, siger direktøren.

Anders Egehus understreger, at der stadig udestår mange konklusioner her efter første fase, og forude er en lang og omfattende proces.

»Der vil løbende og helt naturligt være temaer, der skal behandles dybere, i takt med at arbejdet skrider frem«, siger han i oplægget.

DSB skal bruge 275 nye togsæt

Samlet får DSB brug for omkring 275 nye togsæt i 2030 fordelt på to-tre togtyper. Og investeringen ligger på de 20-22 milliarder kroner.

Og for ikke at lave samme fejl som ved IC4-togene, skal fremtidens tog så vidt muligt baseres på afprøvet materiel og produktplatforme, oplyser DSB.

Det er meningen, at skiftet fra de nuværende 10 typer af tog i fjern- og regionaltrafikken skal resultere i mere ensartet togtyper. Derfor er det vigtigt, at indkøbene foretages og forvaltes samlet, understreges det fra DSBs side.

Bliver oplægget godkendt, og bliver DSB udpeget til at forestå indkøbet af fremtidens tog, vil arbejdet fortsætte.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden