omstillingsparat. Dagrofa med Per Thau i direktørstolen vil omdanne de omkring 200 SuperBest- og Eurospar-butikker til en ny kæde - Meny - eller indlemme dem i discountkæden Kiwi.
Foto: Lars Krabbe (arkiv)

omstillingsparat. Dagrofa med Per Thau i direktørstolen vil omdanne de omkring 200 SuperBest- og Eurospar-butikker til en ny kæde - Meny - eller indlemme dem i discountkæden Kiwi.

Virksomheder

Derfor lukker SuperBest: Kæden ligger midt i et marked, der ikke findes mere

Discountbutikker med bedre varer presser de traditionelle supermarkeder. Det er gået hårdere ud over SuperBest end Føtex.

Virksomheder

For ti år siden var danske forbrugere nødt til at supplere indkøbene i en discountbutik med et besøg i et ’rigtigt’ supermarked, hvis de skulle have alt på indkøbslisten.

Sådan er det ikke længere. Danske discountbutikker har været dygtige til at udvikle sortimentet, og det rammer gammeldags supermarkeder hårdt.

Det er ifølge detailhandelseksperten Flemming Birch fra konsulentfirmaet Birch & Birch en del af baggrunden for, at dagligvarekoncernen Dagrofa vil omdanne sine cirka 200 SuperBest- og Eurospar-supermarkeder til en ny kæde – Meny – eller indlemme dem i discountkæden Kiwi.

»SuperBests problem er, at de er placeret lige i det marked, der ikke findes mere – nemlig midtermarkedet«, siger Flemming Birch med henvisning til, at det går langt bedre for yderpolerne discount og i den anden ende mere eksklusive fødevarebutikker.

»I dag kan du jo også få stenkværnet, økologisk mel og frisk fuldkornspasta i Rema, for discountbutikkerne er blevet rigtige supermarkeder. Og midtermarkedet, der har stort behov for fornyelse, har ikke rigtig gjort noget ved det, andet end at sige ’vi er også billige'«, mener han.

De to store konkurrenter har omstillet sig

Konkurrenterne Dansk Supermarked og Coop har med sine kæder Føtex og SuperBrugsen samme udfordring.

Men de har været hurtigere end SuperBest til at ændre strategi – Coop slår sig f.eks. nu op på høj kvalitet, madplaner og lokale fødevarer - og for Dansk Supermarkeds vedkommende har de været bedre til at tjene penge på ’midtermarkedet’ Føtex, end Dagrofa gør på SuperBest.

»Men på det punkt spiller andre ting i bagbutikken også ind, f.eks. logistik, værdikæder og den pris, man får hos leverandørerne«, understreger Flemming Birch.

Dagrofa lægger nu op til, at de enkelte købmænd bag SuperBest og Eurospar selv må afgøre, om de vil med i Meny-kæden, som koncernen allerede driver i Norge, eller om de vil genopstå som discountbutik under navnet Kiwi.

Flemming Birch vurderer, at de største og mest succesfulde SuperBest-forretninger især i hovedstadsområdet bliver til Meny, som Dagrofa selv kalder ’et moderne fødevaremarked´.

»Men der skal mere til end bare et nyt skilt over døren. Vi må forvente et nyt koncept«, siger han og peger på, at der i dag er meget stor forskel på, hvad der møder kunderne landet over, når de går ind i en SuperBest-butik – modsat eksempelvis Føtex, som er mere ensartede.

Til gengæld kan det styrke Kiwi-kædens position på discountmarkedet, hvis flere mindre butikker fra Dagrofa-familien nu slutter sig til og gør kæden rigtig landsdækkende, mener Flemming Birch.

Særligt på Sjælland er der i dag langt mellem butikkerne.

Faldende omsætning og underskud

Om den nye strategi kan vende den økonomiske udvikling i Dagrofa, der kom ud af 2013 med faldende omsætning og et underskud efter skat på 221 millioner kroner, er umuligt at spå om, siger Flemming Birch:

»Men det er sidste skud i bøssen«.

Til sammenligning havde Coop og Dansk Supermarked overskud sidste år på henholdsvis 57 millioner og 1,8 milliarder kroner efter skat.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden