Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Guldgrube. Det anslås, at David Beckham har solgt trøjer og fodboldstøvler til en værdi af næsten 10 milliarder kroner gennem sin karriere
Foto: KIRSTY WIGGLESWORTH/AP

Guldgrube. Det anslås, at David Beckham har solgt trøjer og fodboldstøvler til en værdi af næsten 10 milliarder kroner gennem sin karriere

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fodboldbosser køber spillere og forvandler dem til reklamesøjler

Prisen på en fodboldspiller stiger, når spilleren kan tilføre klubben brandingværdi.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En dyr angriber kan ikke længere nøjes med at score mål.

En kostbar målmand skal ikke længere blot holde buret rent.

Når Europas købestærke fodboldklubber i år har kastet millionbeløb efter millionbeløb ud efter forstærkninger til truppen, vælger de også ud fra den enkelte spillers brandingværdi.

Branding er nemlig lig med flere midler fra fodboldens virkelige guldgrube: tv- og sponsorindtægterne.

Gigantiske reklamesøjler

»Stjerner i international topfodbold er gigantiske reklamesøjler, der kan flytte markedsandele og sponsorkroner i millionklassen«, siger Kenneth Cortsen, der forsker i sportsøkonomi ved Aarhus Universitet.

I de seneste år har verdens topklubber brugt enorme summer på at handle spillere som Cristiano Ronaldo, Gareth Bale, Robin Van Persie og Falcao.

»Det er dygtige spillere, men også spillere, der tjener enorme summer til klubben i form af trøjesalg og markedsføring«, siger Kenneth Cortsen.

Et ekstremt eksempel er den tidligere engelske landsholdsanfører David Beckham. Han blev i 2003 solgt for knap 250 millioner kroner, da han skiftede livet i England og Manchester United ud med spanske Real Madrid.

David Beckham var på det tidspunkt blevet kåret til verdens næstbedste spiller to gange, men han havde også en anden kvalitet: Gennem sit udseende, sin påklædning og sit ægteskab med popstjernen Victoria Beckham var han blevet et brand, som strakte sig langt ud over fodboldens verden.

Niveauet af Beckhams berømmelse viste sig, straks efter at salget til Real Madrid var en realitet. Det første år solgte den spanske storklub over en million trøjer med Beckhams navn på. Den dyre spiller tjente dermed en stor del af sin egen transfersum ind til klubben alene på grund af sin brandværdi omsat ved salg af merchandise.

Senere kom Beckham til amerikanske L.A Galaxy, hvor han var med til at skabe enorm opmærksomhed om en sportsgren, som ellers regnes som perifer i USA.

Det klareste eksempel kom, da den engelske superstjerne i 2013 – i den for fodboldspillere høje alder af 38 år – skiftede til den nyrige franske klub Paris Saint-Germain.

»Da Beckham kom til Paris, var han mildest talt i sin karrieres efterår. Det er et af de klareste eksempler på, at det sportslige ikke er altafgørende, men at en spiller, der kan tilføre branding og opmærksomhed, kan være mindst lige så vigtig«, siger Kenneth Cortsen.

Fans følger spillere

Det anslås, at David Beckham som brand har solgt trøjer og fodboldstøvler til en værdi af næsten 10 milliarder kroner gennem sin karriere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men Beckham er langtfra ene om at have tilført Europas store klubber enorme summer i form af trøjesalg og markedsføring. Blandt de andre klare eksempler er den portugisiske stjerne Cristiano Ronaldo, der nøjagtig ligesom Beckham blev solgt fra Manchester United til Real Madrid; dog først i 2009. Det skete for svimlende 775 millioner kroner, hvilket gjorde ham til verdens hidtil dyreste spiller.

»En spiller som Ronaldo har tæt på 100 millioner følgere på Facebook. Det gør ham til en yderst attraktiv reklamesøjle for sponsorerne, og det kommer også klubben til gode«, siger Kenneth Cortsen. Det er fortsat spillernes evner på banen, der vejer tungest, men enkelte spilleres brandværdi har utvivlsomt fået større betydning for, hvad klubber er villige til at betale for dem, vurderer fodboldøkonom Jesper Jørgensen fra Deloitte.

Han peger på, at en af de vigtigste årsager er, at europæisk topfodbold i dag har millioner af fans i Asien, og på det folkerige kontinent mod øst forholder man sig helt anderledes til sporten.

»I Asien har man en stjernekultur, så der holder man med spilleren mere end med klubben. Så når David Beckham skifter fra Manchester United til Real Madrid, flytter hele det asiatiske merchandisesalg med ham«, siger Jesper Jørgensen.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden