Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Priskrig. Med så mange penge på spil er førstepræmien i verdens mest indtjenende liga værd at fejre.
Foto: Rui Vieira/AP

Priskrig. Med så mange penge på spil er førstepræmien i verdens mest indtjenende liga værd at fejre.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Svimlende: Så mange millioner er der i fodbold

Flere seere, flere sponsorer, flere indtægter. Fodbold er blevet en pengespiral.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forbrugerne i stuerne vil have flere kampe, mere optakt og længere analyser, både før og efter.

Tv-udbyderne skal dermed vise flere kampe, og så kan sponsorerne lægge endnu flere penge for at nå ud til stadig flere fans på verdensplan.

En pengespiral, der år efter år bringer fodboldmillionerne til nye højder.

Ligarekord to år i træk

Engelske Premier League er verdens mest populære liga og dermed også stedet, hvor flest penge skifter hænder. Sidste år satte ligaen rekord ved samlet at bruge næsten 5,9 milliarder kroner på indkøb af spillere. Alligevel overgik ligaen sig selv i indeværende år med svimlende 7,7 milliarder kroner.

På en solid andenplads over ligaers indkøb kommer Primera Division i Spanien, der har brugt lige knap 4 milliarder kroner. Tredjepladsen har italienske Serie A med 2,4 milliarder kroner. På fjerdepladsen er den tyske Bundesliga med 2,3 milliarder kroner. Og endelig er der den franske Ligue 1, som har købt spillere for godt 900 millioner kroner.

Dertil kommer, at de største spillere får millioner i løn – om ugen. Udgifter, som kommer oven i købsprisen.

Umiddelbart kan det virke uforståeligt, hvordan en sportsgren kan rumme så mange penge. Den primære forklaring skal findes i, at millioner af fans gør Europas største klubber til pengestærke brands kloden over.

Flere seere, større indtægter

Med populariteten følger enorme indtægter til klubberne i form af tv-aftaler og sponsorater.

Premier Leagues tv-aftale løber fra 2013 til 2016 og er på omtrent 17 milliarder kroner. Mere end dobbelt så meget som de andre store ligaer i Europa. Til sammenligning lyder en tv-aftale i Danmark på 350 millioner kroner årligt.

I takt med, at flere ser kampene, stiger indtægterne for de klubber, som oftest tv-transmiteres. Engelske Manchester United har et trøjesponsorat fra bilfirmaet Chevrolet til 450 millioner kroner årligt og et partnerskab med sko- og tøjgiganten Adidas, der angiveligt giver 700 millioner kroner årligt i ti år.

Og det stopper langtfra der, mener Kenneth Cortsen, der forsker i sportsøkonomi ved Aarhus Universitet:

»Der er stadig uudnyttet potentiale i forhold til fodboldproduktet. Ny teknologi vil skabe øget fanaktivering gennem sociale og globale medier. Det vil få omsætningen til at stige yderligere«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden