Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling (arkiv)
Foto: Jens Dresling (arkiv)

lidelseshistorie. DSB har tidligere beskrevet historien om IC4-togene som en lidelseshistorie. Men det dur ikke at skrotte dem, mener transportminister Magnus Heunicke (S).

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skrotning af IC4-togene kan føre til DSB's konkurs

Transportminister tror ikke, at togene er dét værd, de er opført til.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

IC4-togene er ikke det værd, de er oplistet til i DSB's regnskab, og en ned- eller afskrivning af togene kan i yderste konsekvens føre til, at selskabet går konkurs.

Sådan lyder den opsigtvækkende melding fra transportminister Magnus Heunicke (S) under et samråd i Folketingets Transportudvalg.

»Jeg tvivler ganske gevaldigt på, at disse tog kan udgøre en værdi på fire en halv milliard kroner, for jeg tvivler ganske gevaldigt på, at de kan opfylde det formål, de er indkøbt til, nemlig intercitydrift«, erklærer ministeren.

OVERBLIK

DSB har igangsat en ekstern undersøgelse af IC4 og lillebroren IC2, som ventes færdig inden nytår. Og ministeren forventer, at den vil medføre en markant nedskrivning af togets værdi.

»Hvis IC4 bliver nedgraderet eller måske helt bortrangeret – de fleste håber på det sidste, mig selv inklusiv – så er de ikke fire en halv milliard kroner værd, men langt mindre«.

»Hvis man så ikke kan finde midler til DSB for at dække det underskud, så vil DSB ikke være en solvent virksomhed«, konkluderer Magnus Heunicke.

Samfundet Danmark hæfter, hvis DSB går konkurs

Han afviser derfor også, at man blot kan skrotte IC4 og IC2, da det vil medføre et regnskabsmæssigt tab på 4,6 milliarder kroner.

»Derfor kan man ikke bare sige, vi skal skrotte IC4, for det koster fire en halv milliard kroner, og hvis et statsejet selskab går bankerot, så hæfter samfundet Danmark for gælden. Så pengene skal findes«, lyder det fra Magnus Heunicke, som tilføjer:

»Man kan jo lukke øjnene og så håbe på, at togene bliver væk. Men når man åbner dem igen, så er de der stadig«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden