Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JENS DRESLING (arkiv)
Foto: JENS DRESLING (arkiv)

Togdrift. IC4-togene opnår ikke at få godkendelse til at køre med topfart foreløbigt.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB-direktør tror stadig på IC4 trods nedsat fart

Vedligeholdelsesdirektør tror stadig, at IC4 har en fremtid hos DSB, selvom toget er til skæbneprøve.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSB må opgive at lade IC4-togene køre med fuld fart gennem efteråret, og inden for de kommende måneder vil en ekstern undersøgelse fælde dom over togenes fremtid.

Men hos DSB Vedligehold, som arbejder på at få IC4-togene klar til skinnerne, tror direktør Steen Schougaard på, at toget har en fremtid.

»Indtil der ligger en rapport, er vi nødt til at forudsætte, at de her togsæt bliver dømt til at skulle fortsætte med at køre - også til det formål, de i sin tid blev købt ind til«, siger han til Ritzau og uddyber:

»Vi har valgt at sætte store projekter i bero, mens vi afventer rapportens konklusioner, men vi fortsætter ud fra den devise, at vi med vores tekniske viden i DSB Vedligehold regner med, at rapporten kommer frem til, at vi skal køre videre«.

»Men det må vi vente og se«, konstaterer Steen Schougaard.

Må køre med nedsat fart gennem efteråret

Han har i dag måttet meddele, at DSB ikke når at få den nødvendige godkendelse til, at IC4 kan køre med den sædvanlige topfart på 180 kilometer i timen gennem efteråret.

Det skyldes en betingelse i IC4's kørselstilladelse, som var ophævet i en periode, efter et tog kørte forbi et rødt stopsignal på grund af svigtende bremser.

»Jeg følte mig sikker på, at vi kunne opnå en godkendelse inden denne løvfaldssæson«, konstater Steen Schougaard Christensen.

»Trafikstyrelsen opstillede nogle krav, så har vi skullet udføre en række test på glatte skinner sammen med blandt andre bremseleverandøren, en ekstern assessor og Ansaldobreda (som har produceret IC4, red.)«.

«Kompleksiteten i det her forløb har haft en størrelse, så vi simpelthen ikke er nået helt i mål«, forklarer direktøren.

Ujævn bremsegang

I forbindelse med IC4-testene har DSB opdaget et andet forhold, som man har valgt at reagere på.

»Undervejs i forløbet konstaterede vi, at indtil visse niveauer bremser IC4 ikke lige meget på alle aksler, og det vil vi have løst ved samme lejlighed«, siger Steen Schougaard.

Så I har opdaget et nyt problem på IC4?

»Du kan ikke kalde det en problematik. Det er en måde, vi kan optimere toget yderligere, så vi får ensartet nedbremsning på alle aksler og dermed ens slid på alle hjul«, forklarer direktøren

FAKTA

Er det stadig din opfattelse, at IC4 bremser lige så godt som alle andre togtyper?

»Ja, det er det absolut«.

Er du sikker på, at IC4 kommer til at køre med fuld hastighed?

»Rapporten kan tilsige noget andet, men jeg er sikker på, at IC4 kommer til at køre med fuld hastighed til næste efterår«, siger direktøren.

ritzau

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden