Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Luftfart. Selskabets flamboyante administrerende direktør Michael O'Leary poserer her foran et af selskabets fly. Hans farverige udtalelser har været med til at placere Ryan Air, som den frække dreng i klassen.
Foto: CASPER DALHOFF

Luftfart. Selskabets flamboyante administrerende direktør Michael O'Leary poserer her foran et af selskabets fly. Hans farverige udtalelser har været med til at placere Ryan Air, som den frække dreng i klassen.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny overenskomstkrig med Ryanair lurer i Københavns Lufthavn

Ryanair vil ikke lade fagforeninger eller andre styre deres selskab.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flyselskabet Ryanair offentliggjorde tidligere i dag, at de nu vil arrangere flyvninger til og fra København. Selskabet er allerede til stede rundt om i Europa og også i Billund, hvor de har opereret siden 2012.

Ryanair sagde i morges, at de vil have såkaldt 'base' i Københavns Lufthavn. Det betyder, at de vil have fly, der overnatter i lufthavnen og personale, der skal have deres daglige gang i Kastrup.

LÆS OGSÅ

Det betyder også, at de danske fagforeninger forventer, at Ryanair-ansatte bliver en del af de overenskomster, der i forvejen dækker de ansatte i Københavns Lufthavn.

»Ryanair er naturligvis velkomne i Københavns Lufthavn. Det er dejligt med firmaer, der vil være med til at skabe øget vækst. Når det er sagt, så er det klart, at de skal følge de samme vilkår, som alle andre. Konkurrencen skal være lige for alle«, siger Anders Mark Jensen næstformand i Flyvebranchens Personale Union (FPU), der er faglig organisation for piloter, kabinepersonale, helikopterpiloter og en del af LO. LO organiserer også andre organisationer, som repræsenterer medarbejdere i lufthavnen, herunder 3F.

FPU: Billund og København er forskellige
I Billund forsøgte FPU også at få Ryanair til at indgå i en overenskomst på linje med de andre flyselskaber, men det ønskede Ryanair ikke. Dengang startede FPU ligeledes med at kræve, at Ryanair indgik i en overenskomst, men måtte efter nogen tid sande, at det ikke lykkedes, blandt andet fordi 3F ikke var villige til at strejke i sympati med deres udenlandske kollegaer.

Anders Mark Jensen vil ikke gisne om, hvorvidt Ryanair er villige til at tegne overenskomst i Københavns Lufthavn, men siger blot:

»Billund og København er forskellige på mange måder. I Københavns Lufthavn er der en stærk tradition for, at medarbejderne er en del af en overenskomst, og det forventer vi selvfølgelig også, at Ryanair er klar over. Vi vil tage kontakt til dem snarest og gøre dem opmærksom på, at det er sådan landet ligger«.

Ryanair: Vi vil ikke lade os styre af andre
Spørger man derimod Ryanairs kommercielle direktør, David O'Brien, lyder det som om, at FPU kan komme til at kigge langt efter en aftale med det irske lavprisselskab.

»Vi kommer med noget nyt, der skal være med til at skabe nye job og tilføre øget vækst til lufthavnen. Og det er klart, at vi ikke vil lade fagforeninger eller nogen andre fortælle os, hvordan vi skal drive vores firma. Vi kan jo se på SAS, at det ikke ligefrem har været en god model. Vi driver en lovlig forretning, som har succes i Irland og snart vil det i København«, siger han.

3F sagde tidligere i dag til Politiken, at hvis Ryanair fortsætter deres stil fra Billund, så vil det få konsekvenser for selskabet.

»Hvis de etablerer sig i København, forventer vi, at de indgår overenskomster. Gør de ikke det, vil vi selvfølgelig være klar til en lovlig sympatikonflikt«, siger Henrik Bay-Clausen, som er formand for 3F i Kastrup.

Hvad en sådan konflikt kunne komme til at indebære står endnu ikke klart.

Københavns Lufthavne: Ryanair får ikke særbehandling

Ryanair har tidligere være genstand for debat vedrørende behandling af deres ansatte og særlige rabatter i de lufthavne, hvor de opererer. Og det er netop en af årsagerne til, at det ifølge FPU er vigtigt, at nye selskaber i Københavns Lufthavn bliver en del af de overenskomster, der allerede gør sig gældende på arbejdspladsen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Alle ansatte i Københavns Lufthavn skal have ordentlige vilkår. Det betyder blandt andet, at de skal have løn under sygdom og ret til ferie. Det skal naturligvis være i orden. Konkurrencen mellem flyselskaberne må ikke gå ud over de ansattes forhold. Der er hverken flere eller færre krav til Ryanair, end der er til de andre«, siger Anders Mark Jensen.

LÆS OGSÅ

Det samme forsikrer Søren Hedegaard Nielsen Pressechef i Københavns Lufthavne A/S.

»Ryanair er velkomne på samme vilkår som alle andre. De får kun de rabatter, som de er berettiget til«, siger han.

Ryanair er berettiget til nogle opstartsrabatter, fordi de flyver til lufthavne i London, Milano og Warszawa, som der ikke i forvejen er ruter til.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden