Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fuglepinden. Gunnar Stephansen har dryket juletræer i 49 år og er ved at rykke en såkaldt fuglepind. Pinden skal forhindre fugle i at sætte sig i træet, så topskuddet knækker, og træet bliver skævt.
Foto: Jakob Ehrbahn

Fuglepinden. Gunnar Stephansen har dryket juletræer i 49 år og er ved at rykke en såkaldt fuglepind. Pinden skal forhindre fugle i at sætte sig i træet, så topskuddet knækker, og træet bliver skævt.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tætte grene eller afstand? Danske juletræer designes efter ønske

Danske træer dominerer det europæiske marked, og den største producent tjener rigtig gode penge.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når du står i starten af december og vælger familiens næste juletræ, tænker du måske ikke over det. Men træet er dansk, og der er store penge i at passe og pleje det, inden det ender hjemme i din stue.

En af dem, der tjener flest penge på juletræer i Danmark og i Europa, er Green Team Group (GTG). Selskabet leverer alene tæt på en tredjedel af alle de juletræsplanter, der vokser op i EU.

»Vi har hele produktionskæden, fra frøet bliver plukket i Georgien, til træet bliver solgt i detailhandlen et sted i Europa. Vi kan love og levere det, vi lover, for vi har hånd i hanke med produktionen hele vejen igennem«, siger den nylig tiltrådte administrerende direktør, Hans Schultz.

GTG har fra firmaets begyndelse forsøgt at fjerne diverse grossistled mellem produktionen af træerne til salget i detailkæder og byggemarkeder. Det er en af hovedårsagerne til, at de i 2012-13 kunne fremvise et overskud på 121 millioner kroner. Et beløb, som nærmede sig 50 procent af dets samlede omsætning på 247 millioner kroner. En overskudsgrad, som kun ses i de færreste virksomheder, fordi det kræver, at produktionsomkostningerne er relativt lave i forhold til den pris, firmaet får for sit produkt.

Danske first movers

At hele produktionen – fra frø til forbruger – ligger i det samme firma, er ifølge direktøren i juletræsproducenternes brancheforening, Claus Christensen, helt atypisk. De fleste juletræsproducenter herhjemme lever af at producere og sælge de færdige træer til danske og udenlandske købere. Men begge modeller har vist sig at være gode for juletræsbranchen i Danmark.

»Jeg tror, den danske succes skyldes to ting: Det danske klima giver nogle dyrkningsbetingelser, som egner sig rigtig godt til nordmannsgran, og så lever den danske branche stadig lidt på at være first movers. Vi har en masse knowhow om juletræsdyrkning i Danmark. Så det er en kombination af gode forhold og meget viden«, siger han.

Den danske viden om dyrkning af juletræer har blandt andet resulteret i, at man er i stand til at skræddersy træerne til de forskellige markeder, så de passer til forbrugernes behov. I Tyskland hænger man julepynt på træerne, som vi gør det i Danmark. Derfor vil de tyske forbrugere gerne have, at der er afstand mellem grenene, så der er plads til pynten. Anderledes står det til i England, hvor man typisk vikler en lang guirlande omkring træet, og derfor må det gerne være kompakt og afstanden mellem grenene så lille som muligt.

»Vi har tilpasset os de forskellige markeders behov. Vi har også sørget for at brede os ud over flere lande. På den måde sikrer vi, at frost i et land ikke ødelægger hele vores produktion på en gang, så vi stadig kan levere«, siger Hans Schultz.

Det er dog langtfra alle, der er lige begejstrede for den danske eksportsucces. Danmarks Naturfredningsforening (DN) mener, at hensynet til naturen og det danske grundvand fylder meget lidt i bevidstheden hos både forbrugere og producenter, når der skal købes flotte træer til stuerne.

»Produktionen af økologiske juletræer er forsvindende lille. Det gælder ikke kun i Danmark, men også i resten af verden. Jeg kan undre mig over, at de danske producenter af juletræer ikke går forrest, når det gælder økologi på det her område. Der er ingen tvivl om, at det vil blive efterspurgt i fremtiden, når der kommer mere politisk fokus på det«, siger Nora Skjernaa Hansen, der er naturpolitisk medarbejder hos DN.

Økologiske træer for besværlige

De flotte nordmannsgraner, som er blevet folkeeje rundt om i Europa, kræver en større mængde sprøjtemiddel for at kunne opretholde de perfekte grene. Nora Skjernaa Hansen tror snart, at trenden vil vende sig mod træer med et mere naturligt udseende.

»Vi ser det med grøntsager og andre ting, vi kommer i munden. Folk vil hellere have en skæv gulerod med lidt jord på, som de ved ikke har været en belastning for miljøet. Den tendens vil også ramme juletræer, når det går op for forbrugerne, at produktionen af juletræerne bidrager til at forurene vores grundvand«, siger hun.

Hos brancheforeningen tvivler man på, at forbrugerne vil betale mere for et juletræ af ringere kvalitet.

Desuden mener Claus Christensen, at de danske regler i forhold til økologi er så stramme, at det er besværligt at dyrke økologisk, selv om man måtte ønske det.

»I Danmark overimplementerer vi reglerne fra EU. I Østrig er det for eksempel markant lettere at blive godkendt som økologisk producent. Vi er ikke imod økologi, men der er for mange dyrkningsmæssige udfordringer forbundet med det«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Claus Christensen peger også på, at producenten får færre træer ud af en økologisk hektar frem for en konventionel hektar, og der er store risici forbundet med en juletræsproduktion, hvis der pludselig går skadedyr i den.

Nora Skjernaa Hansen erkender, at der er store risici for producenterne ved ikke at sprøjte træerne. Alligevel vil hun opfordre forbrugerne til at gå en smule på kompromis med udseendet på træet og i stedet tænke over, hvilken type træer der er bedst for miljøet.

»Hvad med at give den gode gamle rødgran en renæssance. Den er både billigere og bedre for miljøet, fordi den ikke er nær så følsom over for skadedyr og mangel på næringsstoffer, som nordmannsgranen«, siger hun.

Både brancheforeningen og GTG forsikrer, at der bliver gjort meget for at holde brugen af sprøjtemiddel på så lavt et niveau som muligt. Det sker blandt andet ved at sprøjte mere målrettet og ved at luge mekanisk.

Bedre arbejdsmiljø

»Det konventionelle juletræsmarked bliver hele tiden bedre til at tilpasse sig miljøet. Forskellen mellem det økologiske og det konventionelle bliver mindre og mindre, fordi listen med sprøjtemidler bliver kortere. Men det er klart, at der selvfølgelig stadig er en forskel«, siger Claus Christensen.

Miljøet er ikke branchens eneste akilleshæl. Tidligere er juletræsproducenterne blevet kritiseret for ikke at sikre ordentlige arbejdsvilkår for de georgiske plukkere, der leverer frø til det europæiske marked.

I slutningen af 2011 kunne Politiken dokumentere, hvordan mange af arbejderne i Georgien sprang fra trætop til trætop uden sikkerhedsudstyr, hvilket resulterede i både skader og dødsfald.

Men med nye certifikater og strammere regler for arbejdsmiljø mener branchen, at den hele tiden bliver bedre til at sikre sig, at dens underleverandører lever op til danske standarder for arbejdsmiljø.

»Der er kommet mere uddannelse af plukkerne og uvildige undersøgelser af deres arbejdsvilkår. Det er min klare overbevisning, at de danske operatører i høj grad tager ansvar for deres underleverandører i Georgien«, siger Claus Christensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Langt størstedelen af de frø, som bliver til juletræer i Europa, starter deres liv i Georgien.

Her bliver de plukket fra grankogler og fragtet til Danmark, hvor de spirer og bliver passet og plejet i et par år, inden de er store nok til at starte et europæisk eventyr i et andet land.

For firmaet Green Team Group går det næste eventyr langt mod øst. Kineserne har nemlig fået øjnene op for det europæiske juletræ, og lige nu forelsker de sig i dem fra Danmark.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden