Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Produktivitet. Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg. Firmaet udvikler en ny service, der er målrettet arbejdslivet.
Foto: Achmad Ibrahim (arkiv)/AP

Produktivitet. Facebooks grundlægger Mark Zuckerberg. Firmaet udvikler en ny service, der er målrettet arbejdslivet.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook udfordrer it-giganter i arbejdstiden

'Facebook at Work' hedder det nye tiltag fra det sociale medie.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sociale netværk som Google, Microsoft og LinkedIn står over for en ny udfordring: Facebook, som mange virksomheder i dag forbyder deres medarbejdere at bruge i arbejdstiden, er nemlig i gang med at udvikle et nyt website kaldet ’Facebook at Work’.

Facebook har over en milliard brugere, og hvis den nye tjeneste vinder indpas i arbejdslivet, kan det blive en alvorlig konkurrent til Google, Microsoft og LinkedIn.

Ifølge folk med kendskab til sagen skal Facebooks nye produkt give brugerne mulighed for at chatte med kolleger, knytte professionelle kontakter og samarbejde om dokumenter, som i dag typisk laves via Google Drive eller Microsoft Office.

Hold venner og kolleger adskilt

Det nye website vil umiddelbart ligne Facebook med en nyhedsstrøm og forskellige grupper. Brugeren får dog mulighed for at holde sin private profil adskilt fra den professionelle, så kun private venner får adgang til at se ens feriebilleder, læse ens politiske møgfald og eller se de fjollede videoer, man vælger at lægge på Facebook.

Facebook nægter dog selv at kommentere nyheden. Men de ansatte hos Facebook har længe brugt websitet i deres daglige arbejde og diskuteret, om man kunne få andre virksomheder til at gøre det samme. Projektet tog for alvor fart for et års tid siden og afprøves nu af andre virksomheder, mens lanceringen kommer nærmere og nærmere.

En del af arbejdet med at gøre ’Facebook at Work’ funktionsdygtigt varetages af it-udviklere i London.

Udfordrer LinkedIn

Det nye produkt kan meget vel tage store markedsandele fra det førende sociale netværk for professionelle, LinkedIn, som hver måned har 90 millioner aktive brugere. Men ’Facebook at Work’ kan også udfordre Googles produkter inden for e-mail og chat og drev (Google Drive), Microsofts e-mailtjeneste Outlook, Microsofts Offices software og Yammer, det sociale netværk for virksomheder, som Microsoft i 2012 opkøbte for 7,2 milliarder kroner.

Hvis det nye Facebookprodukt skal blive en integreret del af arbejdslivet, skal virksomhederne og organisationer først og fremmest have tillid til det. Virksomhederne vil stille krav til, at de kan udveksle fortrolige oplysninger, uden at andre virksomheder opsnapper informationerne. I mange virksomheder har man valgt helt at forbyde Facebook på arbejdspladsen grundet bekymringer om, at det fører til faldende produktivitet, når ansatte spilder arbejdstiden på at tjekke private meddelelser eller læse internetsladder.

Facebook, der for 10 siden var et lille website for studerende, som ville i forbindelse med hinanden, har nu vokset sig stort og er et netværk, som 1,35 milliarder brugere månedligt logger sig på, to tredjedele af dem gør det dagligt. Virksomheden ser det officielt som sin mission at skabe forbindelser mellem folk og at opbygge en vidensteknologisk økonomi.

Snowden-lækager afsløreede sikkerhedsbrister

Fortalere for retten til privatlivets fred har ofte kritiseret Facebook for den måde, hvorpå det varetager brugernes data. Facebook har derfor i det forløbne år bestræbt sig på at gøre sit omdømme bedre netop med hensyn til retten til privatliv. Det har man gjort ved at ændre på standardindstillingerne, så brugernes indstillinger i udgangspunktet er mere personlige. Grundlæggeren Mark Zuckerberg sagde ved årets generalforsamling, at disse ændringer markerede en »vigtig kulturel forandring« i virksomheden.

Sikkerheden på Facebook blev forbedret i fjor, efter at Snowden med sine lækager fik kastet lys over, hvor let de amerikanske efterretningsfolk i NSA havde haft ved at skaffe sig adgang til en hel masse brugeres data.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Facebook vil formodentlig ikke tage penge for at bruge den nye tjeneste – i hvert fald ikke i begyndelsen. Det vil utvivlsomt kunne føre til en kraftig vækst i den tid, der bruges på platformen, når ansatte, der tidligere har været bandlyst fra at gå på Facebook i arbejdstiden, nu kan blive opfordret til at gøre det.

Facebook største indtjeningskilde er reklameindtægter, og jo længere tid folk er på Facebook, jo bedre muligheder har Facebook for at vise reklamerne.

Oversættelse: Jacob Giese

Med licens fra Financial Times

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden