Politiken lancerer nyt historiemagasinLæs mere

Arven. Direktør Kasper Egelund (til højre) og chefdesigner Morten Bo Jensen med Vipp-spanden anno 2014. Spanden har kun ændret sig minimalt fra originalspanden fra 1939, som Kasper Egelunds morfar lavede. Nu overfører de »spandens DNA« til andre produkter.
Foto: Ditte Valente

Arven. Direktør Kasper Egelund (til højre) og chefdesigner Morten Bo Jensen med Vipp-spanden anno 2014. Spanden har kun ændret sig minimalt fra originalspanden fra 1939, som Kasper Egelunds morfar lavede. Nu overfører de »spandens DNA« til andre produkter.

Virksomheder

Vipp putter 75 års historie i skraldespanden og sælger den til 1.500 kroner

Vipp har gjort en skraldespand til et livsstilprodukt og viderefortolket den til andre produkter. Nu fylder spanden 75 år.

Virksomheder

Jeg åbner min taske og hiver min egen billige Ikea-skraldespand frem. Jeg placerer den midt i Vipps såkaldte flagskibsbutik ved siden af en af deres famøse pedalspande til 1.500 kroner.

Direktøren Kasper Egelund og chefdesigner Morten Bo Jensen er her, og de fremviser toiletbørster, vasketøjskurve og bruseskrabere af den højeste kvalitet. Og så selvfølgelig skraldespanden, der er fundamentet for virksomheden. Og interviewet.

Min hvide plastikspand stikker ud i dette palads af rustfrit stål og sort gummi. Men der er en ting, jeg ikke forstår.

»Hvad kan jeres spand, som den ikke kan?« spørger jeg dem.

Kasper Egelund skal lige samle sit hjerte op fra det sorte klinkegulv:

»Ej, det må du sgu selv svare på. Prøv lige at kigge på den?« svarer han så.

For at forstå Kasper Egelunds reaktion skal vi 75 år tilbage i tiden.

Foto: VALENTE DITTE

75 års evolution

Det hele begyndte i 1939. Kasper Egelunds mormor åbner en frisørsalon i Randers. Hendes nykårne ægtemand Holger Nielsen er metaltrykker, og han vil gerne vise sit værd. Han producerer en række ting til salonen. Herunder en skraldespand med pedal, der åbner låget, når den trædes ned. Udgangspunktet for skraldespanden er funktionalitet og gode materialer. Ører på siden af spanden gør den nem at flytte, et kuppelformet stållåg gør den nem at rengøre, og en stor fod placerer den stabilt på salonens gulv.

»Han gik meget op i pertentlighed og ordentlighed og var nok lidt ekstrem«, fortæller Kasper Egelund.

Skraldespanden er så god, at blandt andet læge- og tandlægeklinikker også vil have en. Holger Nielsen har mere interesse i håndværk end salg, og ifølge Kasper Egelund er hans morfar »kendt for at ikke besøge sine kunder«. Så selv om Vipp over 50 år får skabt sig et navn, bliver det ikke nogen kommerciel succes i hans tid.

DIREKTØR FOR SUCCESFIRMA:

Holger Nielsen dør i 1992 og datteren Jette Egelund overtager geschæften. Hun er mere entreprenant end sin far, men i starten er hun nødt til at fortsætte sit job som socialrådgiver på deltid for at få det hele til at køre rundt.. Først prøver hun at øge eksporten og udbrede spanden til klinikker i udlandet, men de vil have billigere priser. Dernæst går hun til Magasin og Illums Bolighus, men de vil ikke have spanden fra Randers, da varehusene helst sælger design fra Italien.

Jette Egelund giver dog ikke op. Hun er kirkesanger og på en tur til London vader hun ind i den legendariske designshop Conran med Vipp-spanden under armen. Da ejerne hører, at skraldespanden står hos tandlæger, ser de potentialet i at sælge skraldespanden som »industrial design« - og begejstringen bliver kun større, da det er produceret i Danmark og dermed »Danish design«.

Conran Shop tager Vipp-spanden ind, og det bliver en blåstempling af produktet og første skridt på rejsen mod designikon.

Stille og roligt begynder Jette Egelund at udvide holdet omkring spanden. I dag sidder hun som bestyrelsesformand, mens sønnen Kasper Egelund sidder i direktørsædet. Siden 2006 har Morten Bo Jensen været med som designer og ansvarlig for opgaven med at sprede Holger Nielsens arv til en række andre produkter.

Ordentligheden

Tilbage i nutiden og flagskibsbutikken har Kasper Egelund sundet sig lidt. Han tager de to spande op for at sammenligne vægten. Han påpeger, at kiloprisen på min Ikea-spand til 50 kroner og hans vidunder af rustfrit stål nok er det samme. Så fortæller han om historiens betydning:

»Vi har arvet nogle værdier og holdninger om at gøre det ordentligt«.

Det handler om valg af materialer, funktionalitet og en industriel følelse. Sloganet er »less but better«, og det skal give en skraldespand, man nyder at bruge:

»Det handler om den der oplevelse af et produkt. Den daglige glæde ved et produkt, som man har meget kontakt med, det er lavet ordentligt. Det er en lækker fornemmelse«, forklarer Morten Bo Jensen.

Ifølge Kasper Egelund er »tid det bedste parameter for, om vi har fat i noget rigtigt«, og han fortæller begejstret om folk, der arver Vipp skraldespande. Produkterne skal være noget, der kan holde hele livet, og som folk har lyst til bliver stående.

Selv om min plastikspand nok har begrænset levetid, så har de dog ikke noget imod den:

»Jeg er sikker på, Ikea har en kæmpe tilfredsstillelse ved at udtænke noget, der kan koste 20 kroner. Respekt for det. For det er hele det, de kommer af. Jeg handler selv derude, men det er ikke det, vi kommer af«, forklarer Kasper Egelund.

Den gode historie

Generelt snakker de to herrer meget om »Holgers arv« og alt det »Holger har proppet ned i produktet«.

Ifølge underviser i Brand Design på Københavns Erhvervsakademi, Cecilie Skovsbøl Andersen, er Vipp et skolebogseksempel i, hvordan man får brand og historie til at smelte succesfuldt sammen:

»Da storytelling var rigtig hot inden for branding, slog de til. De er markedsledere i forhold til at fortælle den gode historie«, forklarer hun.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ifølge Kasper Egelund, handler det om, at de gerne vil lade folk komme bag om produktet:

»Det med, hvorfor man er startet. Og hvad man brænder for. Det kan jeg godt lide, når jeg køber noget. Det synes jeg har noget kvalitet i sig«, forklarer han.

Da Harvard-professoren Robert Austin kom til Danmark i 2005 for at studere de kreative brancher undrede han sig over, hvordan Vipp kunne sælge skraldespande til priser, der var så meget højere end andre skraldespande. Hans undren ledte til bogen ’The Soul of Design’. I den fortæller han, at Vipp arbejder hårdere end deres konkurrenter på alt det, der ikke er en del af den fysiske skraldespand, men på andre måder omgiver den. Ved at fortælle historien bag virksomheden og forbinde produkterne med nogle bestemte værdier, skaber Vipp en større mening, der får produkterne til at fremstå bedre og mere eftertragtede.

EJER AF PRIVAT MUSIKHUS:

Robert Austin fokuserede på begrebet ’designing better’, der ligger i tråd med Vipp’s eget slogan:

»Når du argumenterer, at en skraldespand er bedre, og så meget bedre, at den er prisen værd, de kræver, så er du ude i en sofistikeret opfattelse af, hvad du mener med ’bedre’. Det er ikke bare, at den fungerer bedre som skraldespand. Det inkluderer en æstetisk faktor, men det er ikke bare det. Design betyder mange ting: processer, produktionsdesign etc. Det er ikke bare funktion, det er ikke bare æstetik, det er mange ting kombineret«, har Robert Austin fortalt til CBS, hvor han arbejder nu.

Cecilie Skovsbøl Andersen kalder skraldespanden et »guldæg«, der på grund af sin kvalitet gør, at fortællingen ikke bliver hul. Vipp-spanden har da også fundet vej til det prestigefyldte Museum of Modern Art, hvilket virksomheden selv betragter som en slags design-Oscar. Produktet kan dog ikke stå alene:

»De har en skraldespand, de ophøjer til en ny produktkategori, til et livsstilsprodukt ved at skabe en hype omkring det«, fortæller Cecilie Skovsbøl Andersen.

Filosofien breder sig

Siden Morten Bo Jensen blev ansat som chefdesigner, har Vipp brugt tilgangen fra skraldespanden til at skabe nye produkter, der hvor de følte, der var behov for lidt ekstra kvalitet. Det er blevet til flere nye produkter til badeværelset, men flagskibsbutikken prydes også af et komplet køkken. På bordpladen, der selvfølgelig er lavet af rustfrit stål, står en køkkenrulleholder. Den bliver lanceret snart, men har været 5 år og 18 prototyper undervejs for at finde den rigtige form:

»Der er ikke de store markedsundersøgelser bag. Vores markedsundersøgelser er 75 års bevis i form af spanden«, forklarer Kasper Egelund.

Foto: VALENTE DITTE

Det mest sælgende produkt er en sugekropkrog til badeværelset, der koster 125 kroner. Udbredelsen har været succesuld, og Vipp er kommet godt i gennem finanskrisen. Ifølge Cecilie Skovsbøl Andersen gør den stærke produkthistorie, at Vipp kan brede sig til nye områder, da værdierne og historien skaber en identitet, der samler.

Mange af produkterne kører med underskud den første tid, »fordi folk lige skal lære dem at kende først«, fortæller Kasper Egelund. Vipp har dog endnu ikke taget noget produkt af markedet. De tror på dem, og i de fleste tilfælde kommer overskuddet også.

Mere kærlighed per centimeter

Vipp bruger næsten ingen penge på annoncer mere, og de har droppet messer, fordi der ifølge Kasper Egelund gik »beauty contest« i den. I stedet satser de på en stor og aktiv presseafdeling, der gør alt, hvad de kan for at sprede historien om Vipp:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»De har været utrolig gode til at benytte sig af PR-delen, der virkelig har sparket døre ind de rigtige steder«, fortæller Cecilie Skovsbøl Andersen.

I flagskibsbutikken handler samtalen også om medier. Kasper Egelund kommer med et fældende argument mod min plastspand:

»Metroxpress har samme værdi som din plastikspand der. Det er billig journalistik. Vil du have metro-avisen, eller vil du have Politiken«, siger han og peger på Vipp-spanden, idet han siger »Politiken«.

»Der er ikke noget fashion i det her. Det handler om gode ting, der har fået lidt mere kærlighed per centimeter«, slutter han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce