Burgermad. I McDonald’s 14.200 restauranter over hele USA falder salget af burgere. For at vende udviklingen vil den amerikanske kæde prøve et nyt koncept med byg-selv-burgere i Illinois, Wisconsin, Georgia, Missouri og Pennsylvania. Konceptet er endnu ikke på vej til Danmark.
Foto: Gene J. Puskar/AP

Burgermad. I McDonald’s 14.200 restauranter over hele USA falder salget af burgere. For at vende udviklingen vil den amerikanske kæde prøve et nyt koncept med byg-selv-burgere i Illinois, Wisconsin, Georgia, Missouri og Pennsylvania. Konceptet er endnu ikke på vej til Danmark.

Virksomheder

Byg-selv-burgere skal redde McDonald's fra elendige salgstal

Mens McDonald’s sælger færre burgere i USA, går salget stadig godt i Danmark.

Virksomheder

Amerikanerne elsker stadig en saftig burger. Men færre og færre sætter tænderne i en standardburger hos McDonald’s.

Den populære ærkeamerikanske burger fra den store kæde er ganske enkelt ikke længere så stort et hit blandt unge amerikanere i tyverne. De er blevet mere kræsne og vil selv kreere deres burgere.

Kravet om flere valgmuligheder er en af de forklaringer, som verdens største fastfoodkæde selv giver på den største nedgang i salget i USA i mere end ti år.

Salget i McDonald’s omkring 14.200 restauranter i USA faldt med 4,6 procent i november, hvilket er det største månedlige fald siden juni 2001.

Samtidig er der nu gået et helt år, hvor der måned for måned bliver langet stadig færre burgere over disken i kædens amerikanske hovedmarked.

Som McDonalds administrerende direktør, Don Thompson, selv beskriver udviklingen i en udtalelse:

»Nutidens forbrugere har et stigende krav om flere valg, bekvemmelighed og værdi«.

Starbucks og McDonalds bøjede sig for gadeprotester

Men krisen er endnu dybere for McDonald’s, mener analytiker Andy Brennan fra det amerikanske analysebureau IBISWorld.

»Unge forbrugere ser dem ikke som et brand, de vil forbindes med. De er ikke cool mere«, siger Andy Brennan til Bloomberg News.

Holder skansen i Danmark

Den amerikanske tendens har dog ikke ramt Danmark, bedyrer McDonald’s danske pressechef, Pia Tobberup.

Pressechefen vil ikke oplyse McDonalds salgstal i Danmark. Hun vil kun sige, at det overordnet går fint.

»Vi ser også forskellige nye markedstendenser, men vores forretning går stadig godt i Danmark. Det er jo forskelligt fra land til land, hvordan det går, og i Danmark har vi fine salgstal. Det forventer vi vil fortsætte«, siger Pia Tobberup.

Faktisk peger hun på, at en af de mest efterstræbte burgere er en stor udgave af standardburgeren Big Mac. Også selv om blandt andet fitnesskulturen har bredt sig mere og mere blandt både unge og andre aldersgrupper.

»Big Mac er et af vores mest populære produkter, og vi har kunnet se, at der er ret stor efterspørgsel på, at den kommer i en større model. Så Grand Big Mac er en reaktion på efterspørgslen, og den sælger rigtig godt. På den måde rammer tendenserne i USA os ikke. Vi kan se på reaktionerne på Facebook, at vores gæster synes, at Grand Big Mac’en er fantastisk – jo større jo bedre. Den er lidt dyrere, men det oplever vi heller ikke problemer med«, siger pressechefen.

Pia Tobberup erkender, at de unges vaner også ændrer sig i Danmark:

»Det er rigtigt, at der blandt tendenserne er en klar strømning mod mere individuelle produkter, og det lytter vi også til hos McDonald’s. Men omvendt oplever vi, at folk netop kommer til os, fordi de kender vores produkter og kan lide dem, som de er«.

Byg-selv-burger

I USA er andre burgerkæder begyndt at indrette sig efter de nye strømninger, og McDonalds har nu også indledt en kampagne for at stoppe nedgangen. Burgerkæden udvider et forsøg med såkaldte byg-selv-burgere, som har kørt et stykke tid i flere af kædens restauranter i det sydlige Californien.

Her vælger kunderne selv via en skærm, hvad der skal være i deres burger.

Nu udbredes konceptet til flere steder i Illinois, Wisconsin, Georgia, Missouri og Pennsylvania.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Målet er, at 2.000 af kædens restauranter skal teste byg-selv-burgere ved udgangen af 2015.

Pressechef Pia Tobberup understreger dog, at dette koncept ikke bliver overvejet i kædens restauranter i Danmark.

En anden udfordring for McDonald's i USA er, at stadig flere amerikanske forbrugere stiller spørgsmålstegn ved kvaliteten af råvarerne i kædens produkter.

Dårligt kød

Her hjælper det ikke på kædens image, at det viste sig tidligere i år, at McDonald’s havde solgt gammelt, dårligt kød til kædens kunder i Kina.

Kødet stammede oprindelig fra leverandøren Shanghai Husi Food, og det førte til en voldsom diskussion i Kina.



Landet er den amerikanske burgerkædes tredjestørste marked målt på restauranter, og McDonalds valgte straks at stoppe indkøb af kød fra den kinesiske leverandør. Skandalen havde dog også en afsmittende effekt på diskussionen i andre dele af verden om McDonald’s fødevarekvalitet.

Herhjemme peger Pia Tobberup på, at McDonald’s i Danmark skal have »sundere alternativer på menuen til dem, der foretrækker det«:

»Derfor lancerede vi en Nøglehulsmærket burger og wrap i januar i år«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce