Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Succes Michael Stausholm har fået en rigtig god forretning ud af den lille genanvendelige blyant Sprout. Nu er nye produkter som farveblyanter snart klar.
Foto: Lasse Kofod

Succes Michael Stausholm har fået en rigtig god forretning ud af den lille genanvendelige blyant Sprout. Nu er nye produkter som farveblyanter snart klar.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Iværksættersucces: Danske Michael spinder guld på ellevilde bloggere

En lille cedertræsblyant er en stor succes for Michael Stausholm.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forget Me Not. Rosmarino, Cherry Tomatoes, bazilika og grøn peber.

Pose efter pose med 200 cedertræsblyanter i hver ligger klar på hylderne på et sparsomt møbleret kontor med højt til lysstofrørerne i den mere industriprægede del af Høje Taastrup.

Umiddelbart vidner det ikke om en iværksættersucces af de mere bemærkelsesværdige.

Men for enden af hver blyant sidder svaret på, at bloggere fra hele verden og giganter som Disney, Microsoft, Ikea, Pepsi og Deutsche Bahn har kastet sig over den undseelige blyant: En mørkegrøn og selvopløselig cellulose-kapsel med blomster- krydderurte- eller grønsagsfrø lige til at plante, når blyanten er brugt i bund og ikke længere har plads til at lade sig bære af tre skrivende fingre.

Halvandet år efter at 45-årige Michael Stausholm lancerede blyanten Sprout sælger han over 120.000 blyanter i 50 forskellige lande. Om måneden. Og det er så en god forretning, at der allerede er fornuftige sorte tal på bundlinjen og en omsætning i det første regnskabsår på omkring syv millioner kroner.

Bloggere klarer markedsføringen

Ikke en krone er sat af i budgetterne til markedsføring - det klarer bloggere fra hele verden, som har erklæret deres kærlighed til den bæredygtige blyant, som sætter sit spor med en stift af ler og grafit. Især italienerne er vilde med Sprout-blyanten, og støvlelandet er nu Michael Stausholm og hans seks ansattes største marked.

Jeg tror ikke, vi havde været, hvor vi er, hvis ikke det var for bloggerne

Over 200 blogs har omtalt virksomheden i Italien, og i Chile eksploderede salget, da en blog med 3,2 millioner læsere omtalte det flerfunktionelle skriveredskab.

En af de bloggere, der har ladet Sprout få spalteplads er italienske Elena og Paola, der driver lefilrougeblog.

»Vi tænkte, at det ikke bare var en blyant, eller en bedre udført blyant, men at den også havde et grønt liv inden i sig. Det var en meget lille og simpel ting, men på samme tid en stor idé. Derfor valgte vi at skrive om den«, skriver de kræsne bloggere til Politiken.

Michael Stausholm er ikke selv i tvivl om, hvor stor betydning bloguniverserne har haft for hans produkt.

»Jeg tror ikke, vi havde været, hvor vi er, hvis ikke det var for bloggerne«, siger han og understreger, at han aldrig har betalt bloggere for omtale, men har henvendt sig for at gøre opmærksom på sit produkt. Og det har altså givet så meget pote, at Sprout med et kommende øget fokus på det amerikanske marked, der i dag udgør 15 procent af omsætningen, vil bruge bloguniverserne mere aktivt.

»Vi skal helt klart bruge bloggerne til at komme mere bredt ud. For os giver det bare rigtig god mening«, siger Michael Stausholm, som bruger to beskyttede værksteder i Danmark til at pakke blyanterne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

MIT-studerende fik idéen

Idéen til Sprout-blyanten kan Michael Stausholm dog ikke prale af. Selv om han gerne ville, som han siger. Den kommer fra en gruppe robotingeniører fra det prestigefyldte universitet MIT i Boston, som for et par år tilbage lagde deres projekt på crowdfunding-sitet Kickstarter. Her kan privatpersoner og andre investere alt fra småpenge til millioner i et projekt, de tror på og har lyst til at støtte uden nødvendigvis at få andet end symbolske gaver igen.

De amerikanske studerende, som har navngivet sig 'Democratech', fik til opgave at udvikle idéer til fremtidens bæredygtige kontorudstyr, og kort efter var idéen om den genanvendelige blyant født. Michael Stausholm indgik så snart han så projektet på Kickstarter et samarbejde med de studerende om at sælge og distribuere blyanterne i Europa. Succesen blev så stor, at han 11. december i år købte hele patentet, rettigheder og hele det amerikanske marked. Hvor meget han måtte slippe, kan han ikke sige, men han mener ikke, at nogen er blevet skuffet.

Selv om vi virkelig godt kunne lide Sprout og tænkte, at den havde potentiale, vidste vi ikke, om den ville blive en succes eller ej

Det gør de amerikanske studerende heller ikke. Ud af en stribe forskellige forsøg endte de på det, der er blevet en succes-blyant. Men det vidste de ikke, den ville blive, da de stod klar til at præsentere den for deres underviser.

»Selv om vi virkelig godt kunne lide Sprout og tænkte, at den havde potentiale, vidste vi ikke, om den ville blive en succes eller ej. Vi besluttede at løbe risikoen og lagde den på Kickstarter, og vi er virkelig glade for den succes, den fik«, siger Mario Bollini, som er fra gruppen af MIT-studerende. Han forklarer, at de valgte at sælge Sprout til Michael Stausholm, fordi de tror, at han er i stand til at gøre Sprout til en endnu større succes på verdensplan.

»Vi føler os sikre på, at brandet vil opretholde de værdier, vi har tænkt ind i det«, siger Mario Bollini til Politiken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nye produkter på vej

Med sunde tal på bundlinjen er Michael Stausholm nu snart klar med nye produkter - en farvet udgave af Sprout-blyanten og et viskelæder, der også er et armbånd og som kan vaskes og bruges igen og igen.

Og med store ordrer på mellem en halv og en hel million blyanter ad gangen, er produktionen, som hidtil delvis har været udført i hånden, snart klar til at overgå til fuldmekaniske robotter.

»Det er blevet en rigtig god forretning. Finanskrisen har gjort os mere bevidste som forbrugere, og derfor har vi ramt tiden helt rigtigt. Jeg tror ikke, den var gået for bare 2-3 år siden«, siger han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden