Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

KUNDER. Er man den største mobilproducent på markedet i Kina, er man godt på vej til at blive den største i verden, da markedet er verdens største.
Foto: Andy Wong/AP

KUNDER. Er man den største mobilproducent på markedet i Kina, er man godt på vej til at blive den største i verden, da markedet er verdens største.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

'Kinas Apple' er nu verdens mest værdifulde startup-virksomhed

Ud af verdens 70 startups med en værdi på mere end seks milliarder, er kun fire af dem europæiske.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Næsten fem år efter sin grundlæggelse er den kinesiske smartphoneproducent Xiaomi nu verdens mest værdifulde startup-virksomhed.

Det skete da en investeringsrunde ved årsskiftet rejste syv milliarder kroner. En indsprøjtning, der giver Xiaomi en samlet markedsværdi på cirka 276 milliarder kroner.

Kineserne slår dermed den amerikanske taxaapp Uber, hvis seneste investeringsrunde gav dem en markedsværdi på 257 milliarder kroner.

Næste skridt: Resten af verden

Nyheden, som blev afsløret på Facebook af Bin Lin, medstifter og direktør i Xiaomi, understreger den hastighed, som smartphoneproducenten, vokser med.

Siden lanceringen af deres første mobil, Mi 1, for fire år siden har virksomheden vokset sig til at være verdens tredje største smartphoneproducent.

Sydkoreanske Samsung er stadig størst med en markedsandel på 24,7 procent efterfulgt af amerikanske Apple med 12,3 procent, mens Xiaomi sidder på cirka 6 procent.

LÆS MERE

Ifølge en rapport solgte Xiaomi 16 millioner mobiler i tredje kvartal sidste år. En stigning fra 3,6 millioner i samme kvartal forrige år. Det er en fremgang ingen andre producenter kan overgå. Langt fra, faktisk. Samsungs salg faldt nemlig 29 procent i samme periode.

Xiaomis overbevisende succes skyldes, at de - under ledelse af den tidligere Google-topchef Hugo Barra - hurtigt tilbageerobrede deres enorme hjemmemarked fra Samsung og Apple, der tidligere duellerede om herredømmet.

LÆS MERE

De to giganter blev besejret forrige sommer af den kinesiske debutant, der med hjemmebanefordel og en voksende portefølje af billige Apple-look-A-like smartphones snigløb dem. Og vandt. En vigtig sejr, da analytikere anslår, at kineserne vil købe 500 millioner smartphones i 2015 - mere end tre gange så mange som amerikanerne er spået til at købe.

Småpenge i Europa

Fjerner man fokus fra Xiaomi og kigger på alle de startup-virksomheder, der har en anslået værdi på mere end 6,3 milliarder kroner - i alt 70 virksomheder på verdensplan - er imponerende 48 af dem amerikanske, ti kinesiske, fire indiske, Israel, Canada og Sydkorea har hver én.

Og Europa, et kontinent, der kæmper med manglende job og lav vækst, har fire meget værdifulde startups.

Spotify, den svenske musikstreamingtjeneste, er den største med en markedsværdi på cirka 25 milliarder kroner. Herfra er der langt ned til de resterende tre: Engelske Powa, tyske Delivery Hero Holding og hollandske Adyen har sammenlagt en værdi på 39 milliarder. Småpenge i forhold til Kina og USA.

Torben Bager er leder af Idea Entrepreneurship Centre på Syddansk Universitet, og han har et par bud på, hvorfor Europa - der har 200 millioner flere indbyggere end USA - har så få meget succesfulde startups sammenlignet med USA.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

EU-landenes størrelse påvirker ikke kun det store virksomheder negativt, men også mange mindre opstartvirksomheder, der har svært ved at komme i vækstfase

»For det første, er der færre opstartere i Europa end i andre lande, så der er færre at tage af. Der er også flere venture midler (penge til vækstvirksomheder, red.) i USA end i Europa, hvilket også er en af forklaringerne på, at de suger lovende startups fra hele kloden til Silicon Valley (amerikansk by, hvor Apple, eBay og Google har hovedsæde, red.)«.

I Silicon Valley, hvor det prestigefyldte universitet Stanford ligger, hvis tidligere elever står bag Hewlett-Packard, Yahoo! og Google, samt området omkring Boston, hvor hele to prestigefyldte universiteter, MIT og Harvard, ligger, er to egne i USA som har et højt viden- og teknologiniveau og en entreprenøriel kultur, fortæller Torben Bager.

En anden stor forskel mellem USA og Europa er størrelsen, som i det her tilfælde gør en forskel. »På grund af markedsmulighederne, er det bedre at placere en lovende startup-virksomhed i et stort land med en stor økonomi end i et lille land«, siger Torben Bager.

»Og flere af de europæiske lande er jo ret små, selvom EU's indre marked delvis kompenserer for det. EU-landenes størrelse påvirker ikke kun det store virksomheder negativt, men også mange mindre opstartvirksomheder, der har svært ved at komme i vækstfase - hvilket igen giver færre vækstvirksomheder at skabe giganter ud af«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden