Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sølv. Verdens nummer to inden for legetøj. Det er da meget godt for sådan en lille fyr her.
Foto: RUNE PEDERSEN (arkiv)

Sølv. Verdens nummer to inden for legetøj. Det er da meget godt for sådan en lille fyr her.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lego overhaler Mattel: Er nu verdens næststørste inden for legetøj

Især et godt salg i Kina betyder, at klods-imperiet nu runder en omsætning på over ti milliarder kroner.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lego kommer ud af de første seks måneder af i år med en omsætning på over 10 milliarder kroner.

Overskuddet efter skat på klodserne stiger til knap 2,4 milliarder kroner - fra 2 millioner kroner i samme periode i 2012.

Og Lego har nu ifølge medier nu definitivt overhalet den amerikanske legetøjskoncern Hasbro, så Lego ligger nummer to på verdensmarkedet for legetøj med en global markedsandel på 8,8 procent.

I toppen finder man stadig Mattel-koncernen, der bl.a. producerer Barbie-dukker.

Godt salg i Asien Selv om omsætningen er steget 13 procent til over 10 milliarder kroner, er der dog tale om et lavere stigning end den omsætningsfremgang på 24 procent, som Lego kunne berette om i første halvår af 2012.

Alligevel er Billund-virksomheden tilfreds:

»Det er et meget tilfredsstillende resultat set i lyset af udviklingen på det globale legetøjsmarked, der har fået en langsom start på året i de største og mest modne markeder i Nordamerika, Europa og Japan«, siger Jørgen Vig Knudstorp, adm. direktør for Lego-koncernen.

Det er især legetøjsuniverserne Legends of Chima, årets nye produkt, samt Lego Friends, der har solgt godt i årets første måneder.

»Legends of Chima har klaret sig godt i lanceringsfasen og er allerede et af de største Lego-temaer. Vi forventer, at temaet fortsætter med at vokse gennem sit første år på markedet«, siger Mads Nipper, Chief Marketing Officer.

Pigerne vil også have lego
Især i Asien er børnene begejstrede for Chima-figurerne, og det har bidraget stærkt til den høje vækst, tilføjer han.

Lego Friends – en serie lyserøde dukkehusmiljøer med figurer, der blev lanceret i 2012 og henvender sig til piger – oplever også et stærkt andet år på markedet med vækstrater, der er signifikant højere end gennemsnitsvæksten for virksomheden.

»På trods af de vanskelige markedsforhold indikerer vores data, at forbrugersalget af Lego-produkter i første halvår 2013 steg med 9 procent globalt i forhold til samme periode sidste år«, siger Jørgen Vig Knudstorp.

Vækst i salget overalt

Salget er gået frem i alle regioner i verden i første halvår 2013, men for Europas og Amerikas vedkommende er der tale om noget mindre vækstrater end sidste år.

I Europa er salget steget med 8 procent, mens fremgangen er på 4 procent i Nord- og Latinamerika.

Den stærkeste udvikling er sket i Asien, specielt Kina, hvor salget til forbrugerne steg med mere end 35 procent i første halvdel af 2013.

»Vi er meget tilfredse med den vækst, vi ser i Asien, da det understøtter vores langsigtede ambitioner om at gøre regionen til en større bidragsyder til vores samlede salg«, siger John Goodwin, Chief Financial Officer.

Lego har for nylig lagt sit regionale hovedkontor for Asien i Singapore, og begynder opførelsen af egen fabrik i Kina næste år for yderligere at udvikle Asien til at blive en vækstmotor, fortæller han.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden