0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

HSBC beklager udadtil, men advarer og rådgiver kunder indadtil

HSBC beklager bidrag til skatteunddragelse, men advarer kunder om pressen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Verdens næststørste bank, HSBC, beklager i en officiel udtalelse at have faciliteret skatteunddragelse og hvidvaskning af penge.

Det sker som følge af, at Politiken og en lang række internationale medier har fået fat i en liste over den schweiziske bankfilials godt 106.000 kunder og deres 666 milliarder kroner store indestående i banken i 2006/2007.

»HSBC har indført adskillige initiativer, der skal modvirke, at bankens ydelser bruges til skatteunddragelse eller hvidvaskning af penge«, lyder det i udtalelsen.

Erkender regelsvigt

Kunderne var beskyttet af den schweiziske bankhemmelighed, men en it-teknikers kopier af bankens databaser har revet sløret væk.

Kontiene og bankfolkenes notater på kunderne fra hele verden i årene op til 2007 afslører omfattende skatteunddragelse, hvidvaskning af penge og kontroversielle forretninger med kunder, der er involveret i korruption, handel med våben og bloddiamanter.

I en fælles udtalelse til International Consortium of Investigative Journalists, som Politiken og 56 andre medier samarbejder med om lækagen, skriver HSBC, at både banken selv og den schweiziske formueforvaltningsbranche har ændret sig til det bedre de seneste år.

»Selvom der er adskillige legitime grunde til at have en schweizisk bankkonto, har enkeltpersoner i nogle tilfælde udnyttet bankhemmeligheden til at have konti, der var udeklareret i deres hjemland. Dette førte til, at formueforvaltere, herunder HSBC’s schweiziske afdeling, har haft et antal kunder, som muligvis ikke har levet op til deres skattemæssige forpligtelser. Vi anerkender og er ansvarlige for fortidens kontrol- og regelsvigt«, lyder det i et svar fra HSBC’s afdeling i New York, USA.

Vil ikke rådgive via e-mail

I den fire sider lange skrivelse oplyser HSBC, at selskabet som led i en ny skattegennemsigtighedspolitik fra 2012 har opsagt en lang række kunder og undladt at acceptere nye, som reelt eller potentielt har unddraget sig skat.

Det har, ifølge HSBC, ført til, at antallet af konti i den schweiziske filial er faldet fra 30.400 i 2007 til 10.300 i 2014. Og mens HSBC i Schweiz i 2007 havde kunder fra omkring 200 lande, er banken nu »i gang med at opsige kunder, der bor i 100 af de lande«.