Fotomontage

Fotomontage

Virksomheder

Tysk farvel til atomkraft åbner store muligheder for Danmark

I dag indleder dansk industri et massivt erhvervsfremstød i Tyskland

Virksomheder

Som bekendt er græsset altid grønnere inde bag naboens hæk. Men hvis naboen for eksempel hedder Tyskland og vil gøre sit terræn endnu grønnere, kan det tænde håb af samme liflige farve på den anden side af hækken eller landegrænsen, hvor Danmark befinder sig.

I løbet af de næste 7 år skal Tyskland have lukket alle sine 17 atomkraftværker i en ligeså konsekvent og ambitiøs som besværlig satsning på vedvarende energi. For naboen mod nord, Danmark, åbner den omstilling til grøn energi, Angela Merkel og hendes regering fremsynet har dikteret, masser af muligheder for eksport.

»Det tyskerne mangler er præcis, hvad vi i Danmark kan tilbyde. Derfor er det oplagt at satse endnu større på dansk energieksport til Tyskland. I forvejen er det et stort marked for os, som bliver mere og mere vigtigt«, siger direktør Thomas Bustrup, Dansk Industri.

Eksporten boomer

I dag indleder en dansk delegation med kronprinsparret i spidsen tre dages besøg i Tyskland med det klare formål at styrke den danske eksport til landet, som i forvejen er Danmarks suverænt vigtigste handelspartner. Sidste år eksporterede vi for 109,2 milliarder kroner til Tyskland, hvilket er en fremgang på over 7 procent i forhold til året før. Efter et mindre dyk i eksporten i løbet af finanskrisen er det danske salg til Tyskland igen kommet i fuld fart og udgjorde sidste år 18 procent eller næsten en femtedel af den samlede danske eksport.

SE GRAFIKKEN:

Siden 2009 har den danske eksport til Tyskland været stødt stigende, og det vækker glæde i erhvervslivet, hvor man håber, at disse dages fremstød kan medvirke til et endnu stærkere salg af varer og tjenester syd for grænsen.

Sydtyskland skal med

Med Mary og Frederik indtager den danske delegation henholdsvis Hamburg og München. Netop i den sydlige del af Tyskland har danske virksomheder haft det svært. Det arbejder man på at forbedre med initiativer som det kongeligt anførte besøg.

I centrum for den danske satsning på Tyskland står fem grupper, hvor man mener at kunne fremme eksporten med vedvarende energi og miljømæssige satsninger som den øverste. Dernæst følger produkter til sundhedssektoren, fødevarer, design og turisme. Det er især firmaer med omsætning inden for de emner, der skal markedsføres i Tyskland.

Den største gruppe i den danske eksport er kraftmaskiner og motorer til den tunge tyske industri, fulgt af medicinske produkter og tøj.

»Sidste år udgjorde eksporten af energiteknologi til Tyskland knap 23 milliarder kroner, hvilket er næsten tre gange så meget som til Storbritannien, nummer to på listen. Med den store tyske omstilling til grøn energi, som mange danske selskaber er specialister i, kan det blive endnu bedre - også i Sydtyskland«, mener Thomas Bustrup, direktør i Dansk Industri, som er en af initiativtagerne til fremstødet i Tyskland.

Skove af vindmøller

Som enhver, der har kørt ned ad de tyske motorveje ved, er der maser af vindmøller i Tyskland. Og det da netop også vindmøller og komponenter til dem, som udgør hovedparten - 50 procent - af den danske eksport af energivarer til Tyskland.

Generelt er den danske eksport til vort sydlige naboland, dynamoen i europæisk økonomi dog skævt fordelt. Den lille, nordlige delstat Schleswig-Holstein står for hovedparten af indkøbene fra Danmark sammen med nordvestlige Nordrhein-Westfalen, der begge importerede for lige omkring 20 milliarder kroner i 2013. For Schleswig-Holsten betyder det, at hver borger i delstaten forbruger for 7.000-8.000 kr. årligt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Royalt besøg tager kegler

Langt sværere har det hidtil været at få afsat varer til de sydlige delstater som Thüringen, Sachsen, Rheinland-Pfalz, Saarland, Baden Württemberg og Bayern. Sidstnævnte store delstat aftog dog varer for 5,3 milliarder kroner i 2013, hvilket til sammenligning med Schleswig-Holsten kun svarer til et forbrug af danske varer på 500 kr. pr indbygger årligt.

»Det er netop for at få rettet op på den skævhed, at vi har kronprinsparret med på turen. Det betyder utroligt meget i en konservativ delstat som Bayern. Hvor man ikke er så vant til royale besøg, som man er i Berlin og måske også Hamburg. De sætter stor pris på den kongelige visit, som vil sikre os meget omtale«, siger Jens Holst Nielsen, som er marketingschef i Dansk Industri.

Det er dog ikke kun øget eksport, som er målet for den danske satsning i Tyskland i de kommende dage. Jens Holst Nielsen:

»Selv om Bayern eksempelvis er konservativ, er det også en delstat med masser af højteknologi. Derfor er det oplagt for mange danske firmaer at finde nye samarbejdspartnere her, så man sammen fremover kan indtage nye markeder«.

Og det er slet ikke dumt at arbejde sammen med og lære af tyskerne. For selv om landet er vort største eksportmarked, er det tyskerne, der klarer sig bedst. Mens vi sidste år solgte varer og tjenster for 110,4 milliarder kroner, solgte tyskerne for 114 mia. kr. til os. Der er altså et lille tysk plus på handelsbalancen med Danmark. Tyskland er ikke for ingenting uofficielle viceverdensmestre i eksport, kun overgået af Kina.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce