0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Manden fra Flensborg skal sparke sjællandske virksomheder ud over grænsen

Virksomhederne i Region Sjælland halter efter på eksporten - det skal der ændres på nu.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sjælland. Robert Peter Perz står i spidsen for Væksthus Sjællands nye eksportprogram. Foto: Væksthus Sjælland.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kniber med eksporten for virksomhederne i Region Sjælland. De løber bagefter resten af landet, og mange kommer ikke for alvor ud over rampen til de mange millioner kunder på for eksempel det tyske marked.

Men det skal der gøres noget ved.

Væksthus Sjælland og en række lokale erhvervsorganisationer vil gøre op med ukonkrete tips og tricks og tage virksomhederne i hånden, så de kan få gang i eksporten. Alt for mange virksomheder oplever nemlig ifølge vækstkonsulent Robert Peter Perz, at den vejledning, de i dag får til at komme i gang, er for flyvsk og svær at anvende i praksis.

IT-VIRKSOMHED

»Jo, de kan få informationer eller henvende sig hos Udenrigsministeriets konsulater. Men det giver bare ikke rigtigt noget, siger mange virksomheder. De har brug for en mand nede i Tyskland, der kan lære virksomhederne at agere på det tyske marked«, siger han.

Den mand er Robert Peter Perz selv.

Han bor i Flensborg og har i snart 20 år arbejdet med det tyske erhvervsliv. Han er primusmotor på Væksthus Sjællands nye eksportprogram, Export Direct Tyskland, der giver konkret vejledning til de mange små og mellemstore virksomheder fra regionen, der ellers tøver med at springe ud i et eksporteventyr.

Region Sjælland er bagud

De seneste tal fra Danmarks Statistik, der opgør andelen af virksomheder i landets regioner, som eksporterer til udlandet, er fra 2012 og viser nemlig, at Region Sjælland ligger et pænt stykke efter resten af landet. Med 8 procent er regionen fire procent efter landsgennemsnittet på 12 procent.

Ser man på eksportens andel af den samlede omsætning ligger Region Sjælland i den seneste opgørelse hele 10 procent under gennemsnittet. Ifølge Væksthus Sjælland er der intet, som tyder på, at det har ændret sig, og derfor er der brug for den nye indsats.

I marts blev projekt Export Direct Tyskland skudt i gang, da mere end 50 virksomheder mødte frem ved et informationsmøde. Informationsmødet var det første element i eksportprogrammet.

Efterfølgende har indtil videre 12 virksomheder meldt sig til den workshop, som skal finde sted i september. Her vil de blive mødt af intensiv, konkret sparring og blive rådgivet om, hvor og hvordan de skal træde ind på det tyske marked. Og løbende vil Robert Peter Perz fra Væksthus Sjælland efter planen tage grupper af virksomheder med til Tyskland til salgsmøder.

»Det handler om at planlægge og tilrettelægge, så vi får ryddet ud i tilfældigheder. Vi skal lave handlingsplaner, så de kommer ind de rigtige steder og møder de rigtige virksomheder. Jeg kigger konkret på virksomhedens setup, investeringsmuligheder og eksekveringsevne og giver inputs til, hvor de skal sætte ind«, siger han.

Små virks