Facebook. Ung kineser går forbi et Facebook-logo, som er genereret ud fra tusindvis af brugerbilleder fra det sociale netværk. Og brugerne er der masser af - faktisk næsten 1,5 milliarder af dem.
Foto: Jeff Chiu/AP

Facebook. Ung kineser går forbi et Facebook-logo, som er genereret ud fra tusindvis af brugerbilleder fra det sociale netværk. Og brugerne er der masser af - faktisk næsten 1,5 milliarder af dem.

Virksomheder

Hvert 7. menneske på kloden er på Facebook hver eneste dag

Facebook har vundet slaget om de sociale medier. Nu går selskabet ind i næste fase med enorme investeringer.

Virksomheder

Næsten 1,5 milliarder aktive brugere benytter sig af Facebook, og knap en milliard af dem bruger tjenesten dagligt. De tal lader vi lige hænge i luften i et øjeblik.

Zuckerberg har råd til at tænke langsigtet, og lige nu giver investorerne ham lang line

I løbet af de sidste tre måneder er Facebooks kundekartotek vokset med omkring 50 millioner nye brugere, viser selskabets seneste kvartalsrapport. Men på trods af de ret så imponerende tal, må selskabets investorer slå koldt vand i blodet lidt endnu.

Selvom omsætningen steg med hele 38 procent til omkring 27,3 milliarder kroner i de sidste tre måneder, er udgifterne også øget drastisk med 82 procent. Derfor lander Facebooks indtjening på 4,8 milliarder kroner, et fald på ni procent i forhold til året før. Og det klinger ikke godt i investorers ører.

LÆS ARTIKEL

»Investorerne forventede lidt mere, og derfor faldt Facebook-aktien over tre procent i eftermarkedet«, siger Michael Borre, som er chefrådgiver i Nordea og blandt andet følger Facebook.

»Helt tilbage fra årets start udnævnte Mark Zuckerberg (Facebooks stifter og direktør, red.) 2015 til at være investeringsår for Facebook, hvor de ville investere voldsomt i at udbygge platformene. Og det kan man virkelig se nu. Alene inden for de sidste tre måneder er omkostningerne steget over 80 procent, og det har naturligt nok påvirket bundlinjen«.

Investeringer sluger årets vækst

Nogle af de platforme, som Facebook er ved at udbygge med store investeringer, er deres Messenger-app, beskedtjenesten WhatsApp, som firmaet opkøbte i februar sidste år, samt virtual reality-brillerne Oculous Rift, som endnu ikke er lanceret på markedet.

»Det kunne sagtens være en god ting at investere så meget i at udbygge virksomheden. Men det kan også være farligt for aktien, fordi Facebook er et vækstselskab, og på grund af investeringerne bliver der ikke vækst i overskuddet i år. Så investorerne kan måske begynde at stille ubehagelige spørgsmål på et tidspunkt. Men Zuckerberg har råd til at tænke langsigtet, og lige nu giver investorerne ham lang line«, siger Michael Borre.

Messenger-app’en er allerede en megasucces for Facebook med flere end 700 millioner brugere og flere end 1 milliard downloads på Android-telefoner alene. Hvad det præcist er, de nye investeringer skal udvikle, er stadigvæk usikkert.

Mobilannoncer trækker omsæningen op

En ting er dog sikker: Facebook bliver bedre og bedre til at tjene penge på sine brugere. Selskabets absolut største indtægtskilde er fra målrettede annoncer, som er baseret på brugernes data og forbrugsmønstre.

Og de annonceindtægter er steget hele 43 procent til knap 26 milliarder kroner i forhold til samme kvartal sidste år. Tre fjerdedele af annonceindtægterne er fra Facebooks mobil-platform, som efter en hård start er ved at bevise sit værd som pengemaskine for kongen af de sociale medier.

LÆS ARTIKEL

»Vi var i lang tid bekymrede for skiftet fra en computerskærm med masser af plads til reklamer til en lille smartphoneskærm. Facebook var langsomme til at komme med på mobilbølgen, men det har de virkelig løst. Det giver stor troværdighed i investorkredse, og det kan købe dem tid, så de får plads til at have et investeringsår uden stor vækst«, siger Michael Borre

Brugerne er mere og mere på Facebook

Et nyt nøgletal, som analytikerne er begyndt at holde øje med, er hvordan og hvor meget brugerne benytter sig af selskabernes tjenester. Facebook er nemlig begyndt at offentliggøre tal for, hvor mange af brugerne, der er online på daglig basis, og hvor mange der kun er online på månedlig basis.

LÆS ARTIKEL

»Hvis man dividerer de to, får man et tal, der næsten kan måle folks engagement. Og der går det kun en vej for Facebook – at brugerne bruger mere og mere tid derinde. Mange siger, at de unge har droppet Facebook til fordel for andre sociale platforme, men det er ikke det, vi kan se i tallene«, siger Michael Borre.

»Der er ingen tvivl om, at det her er vinderen i kampen om de sociale medier. Det er helt sikkert«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

    Søndag er der Oscar-uddeling i Los Angeles. Og for første gang siden 1989 vil showet finde sted uden en vært – et job, som bliver kaldt det værste i Hollywood i øjeblikket. For i en tid, hvor alt er syltet ind i værdipolitiske diskussioner, kan ingen længere samle os alle i et fælles grin.

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce