Selvportrætterne vil også ændre danske forbrugsmønstre

Den har endnu ikke sat sit spor i detailhandlen, men det er kun et spørgsmål om tid, siger eksperter.

Virksomheder

Mens selfiekulturen er en velsignelse for detailhandlen i England og USA, hvor virksomheder som Primark i Storbritannien og Forever 21 i USA ifølge Financial Times spinder guld på den unge generations behov for at iklæde sige forskellige sæt tøj på selfies, kan den danske detailhandel endnu ikke mærke en forskel.

Hverken hos kæden H&M eller virksomheden Bestseller, der blandt andet huser mærkerne Vero Moda, Vila og Jack & Jones, har selfiekulturen sat sit præg på bundlinjen. Ej heller har selfiekulturen ændret kundernes købsmønstre, som det er sket i USA og England. Her har man set en stigning i salget af enkeltdele som bluser og kjoler, som selfieentusiaserne kan kombinere på flere måder, så deres outfits syner af flere.

»Gennem vores analyser ser vi helt klart tendensen til en selfiekultur i Danmark. Det er særligt den helt unge generation, der poster billeder af sig selv. Men jeg har endnu ikke set tal på, at selfiekulturen ændrer forbrugsmønstret i Danmark«, siger Dorte Wimmer, der er forbruger- og detailhandelsekspert i analysevirksomheden Retail Institute Scandinavia.

Selfiekulturen kommer snigende

Ifølge eksperter i forbrug og trends er det dog kun et spørgsmål om tid, før det stigende antal elektroniske selvportrætter sætter sit spor på den danske detailhandel:

»Selfiekulturen handler om selviscenesættelse – man vil gerne fremstå på en bestemt måde, og til det bruger man jo produkter. Her er det vigtigt, hvilke produkter du har på, og hvordan de ser ud, og med en variation i tøjet har du mulighed for at sende et signal om det image, du gerne vil bygge op. Derfor tror jeg helt klart, at man vil se en ændring i forbrugernes købsvaner«, siger Dorte Wimmer.

Også lektor i modeteori ved Kunstakademiets Designskole, Maja Mackinney-Valentin, forventer, at selfiekulturen inden længe vil snige sig ind på detailhandlen:

»Jeg tror bestemt, at selfie-kulturen, som den udleves gennem Instagram og Tumblr, vil påvirke forbrugsvanerne i Danmark i form af hurtigere skift i stil. Der ligger et latent krav til for eksempel bloggere, at de hele tiden har noget nyt på, og det kan sætte farten på trends op«, siger hun.

Pinligt at tage selfies, når man er over 20 år

Selvom virksomheden Bestseller endnu ikke kan mærke selfiekulturen på omsætningen eller i form af ændrede købsvaner, kan de så småt mærke kulturen banke på døren.

»Med selfie-kulturen og demokratiseringen af modebilledet vil alle gerne være unikke. Det gør, at vi ser et øget fokus blandt vores kunder til i højere grad at style og sammensætte det tøj, de har, men vi ser ikke en vækst i bestemte kategorier. Vores kunder lader sig inspirere af selfies, blogs, sociale medier osv. til, hvordan de kan skabe deres egen stil og look. Med andre ord ser vi ikke købsændringer, men derimod at der leges meget mere med styling end tidligere«, fortæller Thomas Bay, der er international marketingschef hos Bestseller-brandet Vero Moda

En del af forklaringen på, hvorfor virksomhederne endnu ikke kan spore selfiekulturen i deres regnskaber eller efterspørgsel af vare, er, at det særligt er de helt unge, der udgør den danske selfiekultur:

»Det er rigtig meget den generation, som hedder generation Y, som er meget selvprofilerende. Særligt den unge generation af kvinder, som er født i årene op til årtusindskiftet. De poster mange billeder af sig selv, og det er rigtig meget den her iscenesættelse, som de går efter. Hvorimod hvis du ser på dem på 35 år plus, så er hovedparten af det, de lægger op, madbilleder. Der er en meget tydelig skillelinje, hvor når du bliver ældre, så tager du ikke billeder af dig selv. Så er det mere mad og oplevelser, du tager billeder af«, forklarer Dorte Wimmer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Virksomheder ser muligheder i selfiekultur

Selvom selfiekulturen ikke har givet de danske tøjproducenter et markant overskud på bundlinjen endnu, er der ifølge Dorte Wimmer flere virksomheder, der er begyndt at udnytte selfiekulturen til markedsføring:

»Man ser flere og flere steder, at virksomheder opfordrer folk til at dele deres personlige billeder med virksomhedernes eget hashtag. På den måde bruger firmaerne også selfie-kulturen mere og mere«, siger Dorte Wimmer og fremhæver butikken Companys' samarbejde med isfirmaet Magnum. De har netop afsluttet en fælles sommerkampagne, hvor deres kunder kunne komme ind i butikken og designe deres egen is og tage en selfie med den og hashtagge butikken og Magnum.

Men al begyndelse er svær. Særligt, når det gælder udnyttelsen af de unges håndholdte selvportrætter. Fitness World måtte efter at have lavet såkaldte 'selfiespejle' i deres omklædningsrum, hvor motionisterne kunne promovere træningskæden, sande, at opfordring til selfies i et prøverum er en dårlig ide. Efter flere henvendelser fra sure kunder, har træningskæden fjernet opfordringen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce