shoppingtur. Sandra Madsen, Alberte Fogsgaard, Katrine Snedker og Nanna Rasmussen er ved at dokumenterer deees shoppingtur i København med en selfie, så vennerne hjemme i Them ved Silkeborg kan følge med.
Foto: Mads Nissen

shoppingtur. Sandra Madsen, Alberte Fogsgaard, Katrine Snedker og Nanna Rasmussen er ved at dokumenterer deees shoppingtur i København med en selfie, så vennerne hjemme i Them ved Silkeborg kan følge med.

Virksomheder

»Når jeg køber tøj, tænker jeg meget over, at det er noget, jeg skal have på, når jeg tager selfies«

Nanna og hendes veninder er en del af en ny og spirende selfiekultur, der har potentiale til at sætte sine spor på detailhandlen.

Virksomheder

Vi tager lige et mere«, lyder det fra 15-årige Nanna Rasmussen, mens hendes veninder rykker tættere sammen, så de alle toner frem på den grønne iPhones skærm, som Nanna holder op i strakt arm. I prøverummet i Vero Moda på Strøget er de fire veninder ved at dokumentere deres shoppingtur i København med en selfie, så vennerne hjemme i Them ved Silkeborg kan følge med.

Og seancen er ikke enestående. Hver uge sender pigerne nemlig en lind strøm af billeder af sig selv af sted til venner og familie på appen Snapchat eller lægger billeder op i deres personlige billedalbum på Instagram. Den massive billedstrøm betyder, at på en shoppingtur som i dag, er det ikke kun, når telefonen er fremme, at pigerne tænker på selfies. De elektroniske selvportrætter er nemlig også i baghovedet, når pigerne køber tøj.

»Når jeg køber tøj, tænker jeg meget over, at det er noget, jeg skal have på, når jeg tager selfies. Det er lidt forskelligt, hvilket tøj jeg går efter. Det er både noget, der er moderne som poloer og croptops, men jeg kan også godt lide det der retro tøj«, siger 15-årige Sandra Madsen, der vurderer, at hun køber mere tøj, efter at hun er begyndt at tage selfies.

Spirende selfiekultur i Danmark

De jyske piger på shoppingtur i København er langtfra de eneste, hvis mobilkameraer gløder i jagten på den perfekte selfie. Ifølge forbruger- og detailhandelsekspert i analysevirksomheden Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, bliver der nu taget så mange håndholdte selvportrætter, at man kan tale om en såkaldt selfiekultur i Danmark. Alligevel er denne nye kultur endnu ikke at spore i danskernes forbrugsmønstre.

Jeg tænker meget over, hvad folk tænker om mine billeder. Jeg lægger dem jo ikke kun op for min egen skyld. Jeg lægger dem op med fokus på, hvad andre tænker

»Gennem vores analyser ser vi helt klart tendensen til en selfiekultur i Danmark. Det er særligt den helt unge generation, der poster billeder af sig selv. Men jeg har endnu ikke set tal på, at selfiekulturen ændrer forbrugsmønstret i Danmark«, siger Dorte Wimmer, der samtidig pointerer, at det kun er et spørgsmål om tid, før særligt de danske highstreet-butikker vil mærke det på bundlinjen. Mens detailhandlen generelt vil se nye forbrugsmønstre.

»Selfiekulturen handler om selviscenesættelse – man vil gerne fremstå på en bestemt måde, og til det bruger man jo produkter. Her er det vigtigt, hvilke produkter du har på, og hvordan de ser ud, og med en variation i tøjet har du mulighed for at sende et signal om det image, du gerne vil bygge op. Derfor tror jeg helt klart, at man vil se en ændring i forbrugernes købsvaner«, siger Dorte Wimmer.

Man må gerne være »grim« på Snapchat

Det er da heller ikke hvad som helst, som pigerne i Vero Moda vil optræde i på deres selfies på Instagram. Mens man gerne må være »grim« på billederne på appen Snapchat, der som oftest kun kan ses af modtageren i 10 sekunder, er pigerne noget mere ømme omkring de billeder, de lægger op i deres personlige billedgalleri på Instagram. Derfor skal tøjet sidde lige i skabet, inden der bliver lagt en selfie op:

»Når jeg sender billeder på Snapchat til nære venner, tænker jeg ikke så meget over, hvad jeg har på. Men hvis det skal ud til et bredere publikum som på Instagram, så tænker jeg en del over det. Når jeg lægger billeder op på Instagram, føler jeg, at jeg skal leve op til standarden, der er derinde. Man lægger ikke bare billeder op med hverdagstøj eller nattøj«, siger Nanna Rasmussen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Pinligt at tage selfies, når man er over 20 år

Mens pigerne er ved at få det sidste selfie i kassen i butikkens prøverum, fortæller butikchef Sophie Blain, hvordan også hun kan mærke selfiekulturen blomstre i butikken:

»Vi oplever rigtig mange, der tager billeder af dem selv inde ved prøverummet. Det er faktisk dagligt. Enten sender de snaps af dem selv til tøserne, eller også tager de billeder a la ’den her ønsker jeg mig’ med en selfiepose, og så kan de ligesom sende den til en ønskeseddel. Det bliver brugt rimelig meget« siger hun og tilføjer: »Jeg tror faktisk aldrig, jeg har set nogen over 20 år stå og tage en selfie. Måske gør de det i smug inde i prøverummet, uden jeg ved det«, siger Sophie Blain og griner.

Det handler om likes

Og netop aldersbegrænsningen på kærligheden til selfies kan måske være en del af forklaringen på, hvorfor danske virksomheder endnu ikke kan spore selfiekulturen i deres regnskaber eller efterspørgsel af vare. Ifølge Dorte Wimmer er det nemlig primært unge kvinder, som er født i årene op til årtusindskiftet, der udgør den danske selfiekultur.

Og det er særligt jagten på likes, der driver den unge generations selviscenesættelse med deres selfies på de sociale medier. Ordet 'likes' kommer da også hurtigt på pigernes læber, når emnet er selfies.

»Jeg tænker meget over, hvad folk tænker om mine billeder. Jeg lægger dem jo ikke kun op for min egen skyld. Jeg lægger dem op med fokus på, hvad andre tænker. Det tænker jeg rigtig meget over. Og hvis jeg ikke får nok likes, kan jeg godt finde på at skrive til mine venner, at de skal gå ind og like mine billeder, så likes betyder rigtig meget«, siger Nanna Rasmussen, der også godt kan finde på at rydde ud i selfierne, hvis de ikke har fået nok likes.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Hyggeligt« med selfies

Selvom Sophie Blain ikke direkte kan mærke på tallene, at der bliver taget mange selfies i butikken, når kassen gøres op, synes hun alligevel, at mængden af piger, der tager selfies i butikken er et godt tegn:

»Det er altid lidt et plus for os, hvis folk tager selfies, fordi så er det også et bevis på, at de føler, at de er i en comport zone, hvor de har det rart, og når det er i vores tøj foran prøverummet, de tager billeder, så er det jo et tegn på, at de godt kan lide vores tøj. Så det er kun hyggetligt, når de tager selfies«, siger hun.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce