grænsekontrol. Det er særligt flygtningestrømmen har haft på området omkring Ungarn, Kroatien og Serbien, der påvirker danske transportvirksomheder. Her er det slovensk politi, som bevogter grænsen til Kroatien.
Foto: Markus Schreiber/AP

grænsekontrol. Det er særligt flygtningestrømmen har haft på området omkring Ungarn, Kroatien og Serbien, der påvirker danske transportvirksomheder. Her er det slovensk politi, som bevogter grænsen til Kroatien.

Virksomheder

Køer på 25 kilometer: Grænsepanikken trænger ind i danske lastbiler

Flygtningestrømmene gør det til en hård kamp at få varer rundt i Europa.

Virksomheder

Der er langt fra Danmark til Serbien i øjeblikket.

Klodens geografi har ikke rykket sig, så de godt 1.500 kilometer er ikke blevet længere, end de altid har været. Men det er rejsetiden for de af landets lastvognschauffører, der i øjeblikket tilbagelægger dem.

»Det tager normalt mellem tre og fire dage. Men i øjeblikket taber vi alt mellem en halv dag og to-tre dage på vores ture«, forklarer Neptun Transports Simon Henriksen.

Han er daglig leder af virksomhedens transport til Østeuropa og har derfor kæmpet med at få rutepuslespillet til at gå op i en tid, hvor flere brikker pludselig ikke kan lægges, hvor de plejer at ligge.

Neptun Transport er en af flere danske transportvirksomheder, der virkelig har mærket følgekonsekvenserne af flygtningesituationen i Europa. En situation, der har lukket ned for transporten mellem markante dele af det ellers så grænseåbne EU.

Lukkede grænser i Kroatien og Ungarn

Særligt stor indflydelse har flygtningestrømmende haft på området omkring Ungarn, Kroatien og Serbien, hvor flere grænser er blevet lukket helt ned for at sikre, at de mange flygtninge bliver sendt en anden vej op gennem Europa.

Og det rammer transportindustrien. For mens pigtrådshegn og lukkede døre hæmmer chancerne for at krydse grænserne som flygtning, så hæmmer det også den generelle transport ind og ud af landene. Herunder transporten af varer mellem Danmark og det østlige Europa, der de seneste uger har været et af de helt store hovedbrud hos virksomheder som Neptun Transport.

»Flere af de grænser, vi plejer at bruge, er lukket, og resten tager sindssygt lang tid at komme igennem. Og billedet ændrer sig hele tiden. I sidste uge lukkede de ned for grænserne mellem Ungarn og Serbien, så vi prøvede at køre uden om og igennem Kroatien. Men da Ungarn lukkede grænserne, rykkede alle flygtningene over mod Kroatien, og pludselig havde vi samme problem der«, forklarer Simon Henriksen.

LÆS ARTIKEL:

Danmarks største speditionsvirksomhed, DSV, kæmper også med sløve grænseovergange som følge af flygtningestrømmen, og brancheforeningen Dansk Transport og Logistik bekræfter, at flere medlemmer kæmper med forsinkede leverancer.

Koster 10-20 procent i øgede omkostninger

Når Simon Henriksen melder om kødannelser på op imod 25 kilometer omkring de østeuropæiske grænser, er det nemt at finde forståelse for transportvirksomhedernes kvaler. Men det er en ringe trøst for folk som Neptun-direktør Jakob Pedersen - ventetid, omdirigeringer og forlængede ruter er nemlig ikke gratis.

»Vi kan nemt risikere, at vores omkostninger stiger med 10-20 procent, og måske mere. Men det handler jo ikke kun om, hvor meget det skader os, men også, hvor meget det skader vores kunder. De har jo nogle krav, og dem vil vi gerne leve op til. Men de er heldigvis forstående. De kan jo godt se problematikkerne«, forklarer han.

Danske virksomheder, der er afhængige af importerede varer, lader dog ikke til at have haft behov for at være hverken klagende eller forstående. I Dansk Supermarked og Dansk Industri har man ikke mærket noget til problemerne endnu.

KROATIEN GIVER OP:

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at det bliver et problem, så det er noget, vi følger tæt«, lyder det fra Dansk Industri.

Og det er heller ikke kun vareforsinkelserne, øgede omkostninger og skuffede kunder, der giver grund til bekymring for transportvirksomhederne.

Neptun Transports chauffører har ifølge Jakob Pedersen ikke været direkte involveret i flygtningetumulten indtil nu, men det billede kunne være på vej til at ændre sig.

»I dag har vi fået billeder hjem af en lastbil, der har fået presenningen på taget skåret op. Der er også billeder af madrester i lasten, så der er nogen, der har været oppe på taget og er kravlet ind i lasten og kørt med op gennem Europa. Det kunne jeg godt frygte bliver et problem«, forklarer Jakob Pedersen.

Risikerer at ramme erhvervslivet

Dansk Transport og Logistik påpeger, at udfordringer som dem, virksomhederne kæmper med i øjeblikket, er en del af gamet. Men selv om bekymringerne lige nu ikke er store i den fælles brancheforening, så erkender direktør Erik Østergaard, at det kan blive et problem for branchen, hvis der ikke kommer styr på flygtningestrømmende..

»At drive transportvirksomhed er lidt af et forhindringsløb. Og selv om det her er udfordringer, virksomhederne er vant til at arbejde med, er konsekvensen stadig, at det koster flere penge og mere tid. Hvis det bliver ved med at gribe om sig, kan det jo tvinge virksomhederne, der får sendt varer til og fra Danmark, til at finde andre måder at få dem frem på. Og det risikerer at ramme erhvervslivet«, forklarer han.

Jakob Pedersen tør ikke gætte på nogen tidshorisont for, hvornår de 1500 kilometer til det Beograd vender tilbage til sine vanlige tre til fire transportdage. De kan kun afvente situationens udvikling, der for at bruge Neptun-direktørens egne ord »stort set ændrer sig time for time«.

DEBAT:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han ser dog ikke lyst på udsigterne, som tingene ser ud lige nu.

»Problemet rykker sig jo hele tiden. Inden længe tror jeg også man kommer til at se problemerne i andre østeuropæiske lande. Det ser vi allerede tegn på i lande som Slovakiet, Rumænien og Bulgarien«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Emil Stenz, Virksomheder eller Økonomi, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    An image posted by Oscars show host Ellen DeGeneres (bottom row, 4th L) on her Twitter account shows movie stars, including Jared Leto, Jennifer Lawrence, Meryl Streep (bottom row L-3rd L), Channing Tatum, Julia Roberts, Kevin Spacey, Brad Pitt, Lupita Nyong'o, Angelina Jolie (top row L-R) and Bradley Cooper (bottom row, 2nd R), as well as Nyong'o's brother Peter (bottom row, R), posing for a picture taken by Cooper at the 86th Academy Awards in Hollywood, California March 2, 2014. The self-portrait tweeted by host DeGeneres and actors taken during Hollywood's annual Academy Awards ceremony on Sunday quickly became the most shared photo ever on Twitter. Picture taken March 2, 2014. REUTERS/Ellen DeGeneres/Handout via Reuters (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT MEDIA TPX IMAGES OF THE DAY PROFILE) ATTENTION EDITORS

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen
    Hør podcast: Oscarvært - det værste job i byen

    Henter…

     

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

Forsiden

Annonce