Foto: Lukas Barth/AP2011
Virksomheder

Apple tjener 360 milliarder kroner - nu truer præstationsangsten

Endnu et kanonregnskab og godt salg af iPhone, men fremtidsudsigterne bekymrer børsen.

Virksomheder

Set fra Tim Cooks side må det være lidt irriterende.

Apple-chefen kunne sent tirsdag fremlægge endnu et rekordregnskab. Salget for hele året steg 28 procent til svimlende 1.580 milliarder kroner. Overskuddet steg endnu mere, med 35 procent til 360 milliarder kroner.

LÆS ARTIKEL

Alligevel var modtagelsen lunken. Og det skyldes, at mange frygter, at nu kan Apple snart ikke levere de fantastiske vækstrater mere.

Lønsomhed og overskud er i top. Problemet for Apple er, at det ikke er det, der er i fokus på børsen

»Det var et flot regnskab, det må man bare sige. Lønsomhed og overskud er i top. Problemet for Apple er, at det ikke er det, der er i fokus på børsen - det er fremtidsudsigterne«, siger Michael Borre, der er chefrådgiver i Nordea og følger Apple.

Julesalget kan skuffe

I øjeblikket står og falder Apples regnskab med de forskellige versioner af iPhone, der tilsammen står for to tredjedele af Apples salg. Her gik det strygende i fjerde kvartal af regnskabsåret, hvor der blev solgt 48 millioner telefoner. Det var på linie med markedets optimistiske forventninger.

Men nu gælder det julesalget, der er årets højdepunkt. Sidste år solgte Apple telefoner, tablets og andre produkter for i alt 74,6 milliarder dollars (504 milliarder kroner) i det kvartal, der løber frem til nytår og er det første kvartal af regnskabet for 2015/2016.

LÆS ARTIKEL

Det tal regner Apple med at overgå i år - men kun lige. Forventningen lyder på et salg »mellem 75,5 og 77,5 milliarder dollars«.

Hvis det tal holder, svarer det til en salgsvækst på mellem 1 og 4 procent. Det vil være det dårligste væksttal i næsten tre år. Og det skaber frygt for, at Apple er ved at ramme muren.

Nærmer sig Danmarks BNP

Sagt på en anden måde: Apple sælger nu så meget, at det svarer til hele bruttonationalproduktet - et tal, der meget forenklet kan siges at svare til et lands værditilvækst - for Portugal eller Grækenland. Fortsætter Apples salgsvækst uændret i to år endnu, overhaler det Danmark (hvis BNP ligger på den gode side af 2.000 milliarder kroner) og Sydafrika.

Jo større man er, jo sværere er det at levere vækstrater på 20-30 procent.

Derfor reagerede Apples aktie lunkent på regnskabet. Det blev offentliggjort efter børsens lukning, men i det uofficielle 'eftermarked', der er en indikator for den 'rigtige' børs, steg aktien først på de gode kvartalstal, og faldt så tilbage til udgangspunktet.

LÆS ARTIKEL

Over for New York Times udtrykte en aktieanalytiker den irritation, mange delte: At Apple afviser at give detaljerede salgstal og fremtidsudsigter, der kan berolige markedet.

Vi fik ikke den store indsigt i det centrale spørgsmål for Apple (...) Kan iPhonen vokse i 2016?

»Vi fik ikke den store indsigt i det centrale spørgsmål for Apple«, sagde Toni Sacconaghi fra Sanford C. Bernstein. »Kan iPhonen vokse i 2016?«

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I USA Today havde Daniel Ives, direktør for FBR Capital Markets, samme bekymring for fremtidsudsigterne.

»Det er den store mørke sky over Apple«, sagde han. »Markedet er skarpt fokuseret på indikationer for de nye iPhones i julesæsonen og ind i 2016«.

Apple TV på vej til butikkerne

Derfor hjalp det ikke det store, da koncernchef Tim Cook brugte børsmeddelelsen til at fokusere meget på det forgangne år, som han helt korrekt kaldte »det mest succesfulde år nogensinde«, og kun havde vage ord om det kommende salg.

Vi er på vej ind i julesæsonen med vores hidtil stærkeste produktudvalg

»Vi er på vej ind i julesæsonen med vores hidtil stærkeste produktudvalg, herunder iPhone6 og iPhone6s Plus, Apple Watch med et udvidet udvalg af urkapsler og remme, en ny iPad Pro og det helt nye Apple TV, hvor salget begynder næste uge«, skrev han.

Salget af iPad har dog allerede toppet, og Apple fokuserer mere og mere på at målrette det til arbejdsbrug.

Uret er »en lunken succes«

Apple Watch er der store forhåbninger til, men Apple vil ikke give salgstal. Det nye ur er parkeret i det forretningsområde, der hedder 'Andet', og her steg salget i fjerde kvartal pænt, men ikke overvældende. Analytikere sjussede, at der måtte være solgt mellem tre og fire millioner ure i kvartalet.

»Det er en lidt lunken succes. Jeg hæfter mig ved, at de ikke giver præcise salgstal. Hvorfor vælger de ikke at give os den information? Det er nok, fordi de ikke har solgt 10 millioner«, siger Michael Borre fra Nordea.

LÆS ARTIKEL

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er stadig gode vækstmuligheder for Apple. Dels er der Kina, der nu overgår Europa som Apples næststørste marked. Her solgte Apple for 84 milliarder kroner i fjerde kvartal, en fordobling på et år. Men salget faldt faktisk i forhold til tredje kvartal, så også her er udsigterne lidt blandede.

Og så er der »den helt store joker«, som Michael Borre udtrykker det: Apple TV. Det er nok det produkt, der har de bedste chancer for at bevare de høje vækstrater, fordi prisen per enhed er langt højere end uret, vurderer han.

Men man skal aldrig sige aldrig med Apple, pointerer han.

»Lige nu ser det ud til, at de er ved at ramme loftet med iPhonen. Men det sagde jeg også for et år siden, og så kom 6’eren, som blev en mega succes. Apple kan stadig overraske mig«, siger Michael Borre.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden