Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
populære. Irma topper igen listen over kundernes loyalitet, men forspringet til nummer to, Rema1000, er blevet mindre.
Foto: Miriam Dalsgaard (arkiv)

populære. Irma topper igen listen over kundernes loyalitet, men forspringet til nummer to, Rema1000, er blevet mindre.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Rema puster Irma-pigerne i loyalitets-nakken

Føtex har svært ved at finde sine ben. Kædens kunder er blandt de mindst loyale.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Efter 129 år er Irma-pigen stadig hot. Hun sværmer ikke med hvem som helst, men de, der kender hende, kan ikke få nok.

Konsulenthuset Loyalty Group har undersøgt, hvilken supermarkedskæde der har de mest loyale kunder, og – traditionen tro, fristes man til at sige – ligger Irma helt i top.

»Irmas kunder har altid været meget loyale, så topplaceringen er ikke overraskende«, siger Mikkel Korntved, direktør i Loyalty Group, der står bag analysen.

Det er imponerende. Rema 1000 formår at kombinere discount med et bredt varesortiment og godt købmandskab

»Men det er værd at bemærke, at en kæde som Meny også er rykket op på listen. Det kan blive en trussel for Irma, fordi kæden i høj grad forsøger at nærme sig de områder, som Irma i høj grad anser for deres kernestyrker«.

Meny kommer ind på en fjerdeplads, kun overgået af Kvickly på tredjepladsen og Rema 1000 på andenpladsen.

Rema1000 fik omtale for mælkeaktion

Irma indtog også førstepladsen og Rema 1000 andenpladsen, da Loyalty Group for to år siden gennemførte samme analyse. Men Rema 1000 har halet ind på Irma.

»Det er imponerende. Rema 1000 formår at kombinere discount med et bredt varesortiment og godt købmandskab«, siger han.

Senest valgte Rema 1000, som ellers er kendt for lave priser, i sensommeren at hæve prisen på mælk med 50 øre literen. Prisstigningen skulle sikre, at kunderne også i fremtiden kan få dansk mælk, og de 50 øre går ubeskåret til mælkebønderne. Initiativet var en reaktion på, at mælkepriserne faldt kraftigt hen over sommeren og dermed truede mælkebøndernes indtjening.

Ifølge Remas beregninger var mælkeprisen i sensommeren den samme som for 30 år siden.

LÆS ARTIKLEN

I modsætning til de øvrige discountkæder er Rema-kæden organiseret med franchise-købmænd. Det vil sige, at den enkelte købmand er ansvarlig for butikkens drift, og at resultatet kan aflæses direkte på bankbogen.

»Rema har decentraliseret meget af driften. Samtidig formår kæden at differentiere sig. Mange opfatter Rema som mere kvalitetsorienteret end de øvrige discountkæder«, siger Henning Bahr, direktør i Retail Institute Scandinavia.

Føtex mister loyale kunder

I den anden ende af skalaen finder man Fakta, Netto og Føtex, og her udmærker især Føtex sig ved at have oplevet det største fald i kundeloyalitet over de seneste to år.

»Føtex’ placering kan skyldes, at kæden har svært ved at finde sine ben i det aktuelle marked. En stor del af nonfoodsalget, for eksempel elektronik og tøj, som Føtex har været stærk på, foregår i dag på nettet«, siger Henning Bahr.

Heller ikke Bilka, der ligesom Føtex er store på nonfood, har formået at løfte kundeloyaliteten de seneste to år, og kæden befinder sig ligesom Føtex i den nedre halvdel.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Anne Klejsgaard, Virksomheder, Privatøkonomi eller Økonomi, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden