Virksomheder

Nordeuropæiske forbrugere overrasker danske mælkebønder

Økologisk mælk giver i øjeblikket en langt højere pris til landmanden end den almindelige mælk, fordi forbruget er stort.

Virksomheder

Økologi har ikke altid været lige velset i alle dele af landbruget. Men nu begynder landmænd, der altid har sværget til almindelig mælk, at gå over til økologi.

De er trængt af den historisk lave pris på almindelig mælk. På to år er prisen halveret på verdensmarkedet, og herhjemme er den faldet med 29 procent i samme periode til 2,18 kroner per kg mælk. Derfor taber 4 ud af 5 danske mælkebønder penge, når de sender mælk til mejeriet.

Til gengæld bliver økologisk mælk og mejeriprodukter revet ned fra hylderne i supermarkederne. Ikke kun i Danmark, men også i andre nordeuropæiske lande.

»Det overraskende er, at lande som Tyskland, Holland og Sverige virkelig er kommet med på økologibølgen i en grad, som de ikke har været tidligere. Vi ser meget store stigninger i efterspørgslen på økologiske mejeriprodukter i Nordeuropa«, siger Tomas Pietrangeli, direktør for Arla Foods i Danmark.

Det har fået afregningsprisen på økologisk mælk til at stige, så der er en historisk forskel i forhold til den pris, som landmanden får for almindelig mælk. Hele 3,40 kroner per kg mælk får en økologisk landmand af Arla. Alt efter omkostninger og størrelse kan det årlig betyde mellem en halv og en hel million kroner mere i kassen for en økologisk landmand sammenlignet med en lignende konventionel landmand.

Mere økologisk mælk til kunderne

Andelskoncernen Arla er ejet af over 12.700 mælkebønder fra syv lande – og koncernen vil nu øge den økologiske produktion med 25 procent frem til 2017.

I dag er der 203 danske økologiske landmænd blandt de omkring 2.900 danske andelshavere i Arla. Men allerede nu har 50 konventionelle danske mælkeproducenter i Arla givet tilsagn om at lægge om til økologi. Det giver alene 81 millioner ekstra kg dansk økologisk mælk årlig ud af Arlas målsætning om 150-200 millioner ekstra kg økologisk mælk om året.

Dertil kommer tilsagn om yderligere 27 millioner kg økologisk mælk fra Arlas tyske og hollandske producenter samt 24 millioner kg fra Sverige og 2 millioner kg fra Storbritannien.

»Vi er kommet godt fra start. Men vi skal stadig tiltrække flere økologiske mælkeproducenter og få flere landmænd til at konvertere til økologi for at nå målet«, siger Tomas Pietrangeli.

Lancerer nye økologisk produkter

Også de store kæder presser på.

»For butikskæderne er den økologiske forbruger en meget attraktiv forbruger at få ind i supermarkedet. De bruger flere penge end den gennemsnitlige forbruger. Kæderne har næsten en krig på økologi for at tiltrække den økologiske forbruger«, siger Tomas Pietrangeli.

Han fremhæver, at Arla det seneste år har lanceret over 15 nye økologiske produkter. I Danmark er 30 procent af al mælk, der sælges, økologisk. Mens den økologiske andel er mindre på andre mejerivarer.

Formanden for Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Kjartan Poulsen, sætter især sin lid til Tyskland.

»Økologien har fået morgenluft, fordi det tyske marked er vågnet op, og økologien er kommet over i flere af de store butikskæder. Det har rykket forbruget voldsomt, og dermed er der en underforsyning af økologisk mælk«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce