Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Francois Mori/AP
Foto: Francois Mori/AP
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det skal du vide om Uber

26. april 2016 begyndte en principielt vigtig retssag mod seks Uber-chauffører i Danmark. Forstå her hvad konflikten handler om.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Uber er en tjeneste, hvor man via en app bestiller en bil ved at sætte sin placering ind på et kort. Når du når frem til din destination, stiger du blot ud af bilen. Betalingen er allerede klaret, da du ved registreringen på appen allerede har opgivet dine betalingsoplysninger.

  • Uber opfattes som kontroversiel mange steder i verden, fordi den udfordrer den traditionelle taxi-branche blandt andet ved, at man, i modsætning til taxiselskaberne, ikke stiller krav om, at bilerne skal være indrettet til erhvervsmæssig kørsel, at chaufførerne ikke nødvendigvis har nogen uddannelse, organisering, CVR-nummer eller forsikring. Det er det, sagen mod seks Uber-chauffører, der starter i dag, handler om - ifølge anklagemyndigheden har chaufførerne brudt taxiloven.
  • Hele diskussionen handler om begrebet 'samkørsel' - hvornår skal man eksempelvis være organiseret eller betale skat af de indtægter, man får ind ved at lade en anden køre med fra A til B? Det danske selskab Gomore er en tjeneste, hvor man mod betaling, der hjælper med at betale udgifterne, kan tage passagerer med, hvis man eksempelvis alligevel skal til Århus på lørdag. En tidligere dom har fastslået, at man i det tilfælde ikke skal betale skat af sine indtægter. Forskellen på Gomore og Uber er, at Uber-chaufførene ikke selv alligevel skal fra Islands Brygge til Frederiksberg på det tidspunkt, du bestiller vognen. Ubers tjeneste minder på den måde mere om taxikørsel end om almindelig samkørsel.
  • Skulle anklageren i sagen mod de seks chauffører få ret, så risikerer andre af tjenestens chauffører samme omgang, og det vil ikke længere være så attraktivt at være chauffør på Ubers tjeneste, der er drevet af netop fleksibilitet, manglende binding og manglende uddannelse inden for branchen.
  • Vinder chaufførerne derimod, bliver situationen mere kompleks. Så eksisterer der en reguleret taxibranche, som skal konkurrere med en lignende tjeneste, der ikke skal overholde de samme regler og overenskomster. Det vil åbne for massevis af lignende tilfælde, og her bliver det store spørgsmål, hvad man som samfund vil og kan acceptere uden for det traditionelle og regulerede arbejdsmarked.

Kilde: Per Homann Jespersen, trafikforsker, RUC

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden