0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pandora øger smykkesalget trods færre butikker

Pandora øgede omsætningen med 12 procent og hævede også overskuddet i 2017. Antallet af butikker skrumper.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Smykkekoncernen Pandora fortsætter med at sælge smykker til hele verden, selv om væksttempoet er aftaget lidt.

Årsregnskabet for 2017, der er offentliggjort tirsdag, viser et samlet smykkesalg på 22,8 milliarder kroner.

Det svarer til en omsætningsvækst på 12 procent regnet i danske kroner.

Samtidig er resultatet før skat, renter og afskrivninger øget fra 7,4 milliarder kroner til 7,8 milliarder kroner.

»Vi øgede omsætningen med 15 procent i lokal valuta drevet af en stærk performance i Pandora-ejede butikker og dobbeltcifferet vækst i alle produktkategorier«.

»Resultatet giver os mulighed for at returnere op til 6 milliarder kroner til vores aktionærer i 2018«, siger administrerende direktør Anders Colding Friis i en pressemeddelelse.

Antallet af butikker stiger

Omsætningsfremgangen er sket på trods af, at antallet af butikker, der sælger Pandoras smykker, er faldet fra mere end 8100 til knap 7800.

Det skyldes Pandoras strategi om i størst mulige omfang at sælge smykker fra såkaldte konceptbutikker frem for at sælge smykkerne i butikker, hvor de konkurrerer med andre mærker om opmærksomheden.

Antallet af rene Pandora-butikker er da også øget med mere end 300 i løbet af 2017 og udgør nu 2446.

Samtidig er internetsalget i kraftig vækst. Her udgjorde omsætningen knap 1,7 milliarder kroner sidste år, svarende til en vækst på 61 procent.

ritzau

Annonce

Læs mere