Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Ivan Boll
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

DSV vil købe sin konkurrent Panalpina.

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den danske transportkæmpe DSV har budt 26,5 milliarder kroner for konkurrenten Panalpina fra Schweiz. Det skriver Panalpina på sin hjemmeside.

DSV har længe haft en særdeles succesfuld strategi, hvor store konkurrenter bliver opkøbt og integreret ind i selskabet.

»Som led i sine pligter overvejer bestyrelsen i Panalpina nu buddet sammen med professionelle rådgivere«, skriver Panalpina på sin hjemmeside.

Buddet i lokal valuta lyder på fire milliarder schweiziske franc eller 170 franc per aktie. Det er lagt som en blanding af kontanter og aktier.

Panalpina har 14.000 ansatte og er til stede i 70 lande. I 2017 havde selskabet et driftsresultat (EBIT) på 103,3 millioner schweizerfranc.

Tirsdag kostede aktien i selskabet 137 schweizerfranc ved børslukketid, og budprisen på 170 schweizerfranc svarer dermed til betaling af en præmie på 24,1 procent.

Forsøgte forgæves at købe konkurrenten

Sidste år forsøgte DSV ad to omgange at købe konkurrenten Ceva Logistics - uden held.

»Panalpina har tidligere været på tale, da DSV sidste år måtte droppe forsøget på at købe branchekollegaen Ceva Logistics. At buddet kommer allerede nu, kan måske overraske lidt - men der er muligheder for DSV i et opkøb«, siger DSV-analytiker hos Sydbank Mikkel Emil Jensen til Ritzau Finans og fortsætter:

»DSV er meget interesseret i Air & Sea-divisionen - og hos Panalpina har indtjeningen ligget til den lave side. Men vi har tidligere set, at DSV er i stand til at løfte sådan en opgave«.

Sidste store opkøb var i 2015

Det sidste store opkøb fra DSV's hånd var amerikanske UTi i 2015 for ni milliarder kroner, men allerede i starten af 2018 var sammenlægningen så meget på plads, at DSV varslede, at man var klar til nye opkøb.

Det skete efter et årsregnskab for 2017, hvor omsætningen landede på 74,9 milliarder kroner, og nettoresultatet steg til tre milliarder kroner. Samtidig var antallet af ansatte steget til over 48.000.

»Efter at have lagt integrationen af UTi bag os, kan vi nu koncentrere os om at udvikle DSV, og vi forventer op til 11 procents vækst i indtjeningen i 2018«.

»Opkøb er stadig på dagsordenen, og vi vil fortsat være på udkig efter relevante muligheder«, skrev DSV's administrerende direktør, Jens Bjørn Andersen, i en pressemeddelelse på det tidspunkt.

ritzau

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden