Foto: Ivan Boll
Virksomheder

DSV byder 26,5 milliarder kroner for konkurrent

DSV vil købe sin konkurrent Panalpina.

Virksomheder

Den danske transportkæmpe DSV har budt 26,5 milliarder kroner for konkurrenten Panalpina fra Schweiz. Det skriver Panalpina på sin hjemmeside.

DSV har længe haft en særdeles succesfuld strategi, hvor store konkurrenter bliver opkøbt og integreret ind i selskabet.

»Som led i sine pligter overvejer bestyrelsen i Panalpina nu buddet sammen med professionelle rådgivere«, skriver Panalpina på sin hjemmeside.

Buddet i lokal valuta lyder på fire milliarder schweiziske franc eller 170 franc per aktie. Det er lagt som en blanding af kontanter og aktier.

Panalpina har 14.000 ansatte og er til stede i 70 lande. I 2017 havde selskabet et driftsresultat (EBIT) på 103,3 millioner schweizerfranc.

Tirsdag kostede aktien i selskabet 137 schweizerfranc ved børslukketid, og budprisen på 170 schweizerfranc svarer dermed til betaling af en præmie på 24,1 procent.

Forsøgte forgæves at købe konkurrenten

Sidste år forsøgte DSV ad to omgange at købe konkurrenten Ceva Logistics - uden held.

»Panalpina har tidligere været på tale, da DSV sidste år måtte droppe forsøget på at købe branchekollegaen Ceva Logistics. At buddet kommer allerede nu, kan måske overraske lidt - men der er muligheder for DSV i et opkøb«, siger DSV-analytiker hos Sydbank Mikkel Emil Jensen til Ritzau Finans og fortsætter:

»DSV er meget interesseret i Air & Sea-divisionen - og hos Panalpina har indtjeningen ligget til den lave side. Men vi har tidligere set, at DSV er i stand til at løfte sådan en opgave«.

Sidste store opkøb var i 2015

Det sidste store opkøb fra DSV's hånd var amerikanske UTi i 2015 for ni milliarder kroner, men allerede i starten af 2018 var sammenlægningen så meget på plads, at DSV varslede, at man var klar til nye opkøb.

Det skete efter et årsregnskab for 2017, hvor omsætningen landede på 74,9 milliarder kroner, og nettoresultatet steg til tre milliarder kroner. Samtidig var antallet af ansatte steget til over 48.000.

»Efter at have lagt integrationen af UTi bag os, kan vi nu koncentrere os om at udvikle DSV, og vi forventer op til 11 procents vækst i indtjeningen i 2018«.

»Opkøb er stadig på dagsordenen, og vi vil fortsat være på udkig efter relevante muligheder«, skrev DSV's administrerende direktør, Jens Bjørn Andersen, i en pressemeddelelse på det tidspunkt.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

  • 
    Arkitekt Jørn Utzon viser prototype på etfamiliehus i 1969.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?
    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?

    Henter…

    I dag er der premiere på dokumentarfilmen ’Jørn Utzon – manden & arkitekten’ om den dansker, der bl.a. tegnede Sidney-operaen: En bygning, der regnes med blandt det 20. århundredes mest ikoniske bygningsværker. Men hvordan endte Jørn Utzons hjertebarn, operaen i Sidney, som hans livs tragedie? Og hvorfor frøs danske arkitekter ham siden ud?

Forsiden

Annonce