0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Novo Nordisk øger sit salg markant

Et øget salg i det store nordamerikanske marked har sidste år været med til at løfte Novo Nordisks resultater.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Stine Tidsvilde
Foto: Stine Tidsvilde

Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Virksomheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et stigende salg rundt i hele verden har sidste år været med til at give en større omsætning hos den danske medicinalvirksomhed Novo Nordisk.

Seneste årsregnskab viser en samlet omsætning på 122 milliarder kroner. Det er ni procent højere end året før.

Alene i den nordamerikanske forretning, som udgør omkring halvdelen af den samlede omsætning hos Novo Nordisk, er salget steget med seks procent i det seneste år.

I regnskabet udtrykker Lars Fruergaard Jørgensen, administrerende direktør hos Novo Nordisk, stor tilfredshed med den finansielle udvikling i 2019.

»Resultaterne reflekterer en accelereret salgsvækst i vores internationale forretning og en stærk lancering af Ozempic i særligt det nordamerikanske marked og det europæiske marked«, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Diabetesmidlet Ozempic er udset som selskabets helt store sællert for årene, der kommer.

Alene sidste år solgte midlet for 11,2 milliarder kroner. Det var derved en del mere end de 1,8 milliarder kroner, midlet solgte for i 2018.

Ozempic blev imidlertid også først sendt på markedet i starten af 2018. Siden er det blevet lanceret i mere end 20 lande. Det er i en version, hvor patienter med diabetes skal stikke sig i huden.

Novo Nordisk er også ved at introducere en udgave af Ozempic i pilleform.

Pillen, der har fået navnet Rybelsus, skal blandt andet gøre det markant lettere for diabetikere at tage deres medicin.

Pillen blev godkendt af de amerikanske myndigheder i september og er kommet på markedet i slutningen af 2019.

Derfor er salget af Rybelsus også stadig meget beskedent.

ritzau

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce