Nyhed: Julemotetter med Theatre of Voices

Programmet består af et udvalg af renæssancens fineste vokal- og orgelmusik: lovsang, bebudelsen, mysteriet, fødslen, Kristusbarnets vugge og Guds lys over mennesket.

Pluspris 150 kr.
Pris uden abonnement

For at købe til Pluspris skal du være Politiken-abonnent

200 kr.
  • Lørdag 19. december kl. 16 - udsolgt 
  • Lørdag 19. december kl. 19
  • Trinitatis Kirke, Pilestræde 67, 1112 København K
  • Pluspris 150 kr. 
  • Pris uden abonnement 200 kr.
  • Billetgebyr 10 kr. pr. billet.

Beskrivelse

William Byrds O Magnum Mysterium og Robert Whites Christe qui lux est et dies er essensen af julens budskab. Det underfulde i fødslen af Guds søn og håbet for vores sjæles frelse i form af stjernen over Betlehem.

Program

Byrd           Laudibus in sanctis                
Sweelinck    orgelsolo: Ons ist geboren een kindekijn (SwWV315)
Byrd       Christe qui lux es et dies (à5)
Sweelinck  Ecce virgo concipiet   
Tallis          orgelsolo: Clarifica me pater (I, II, III)                   
Byrd           O magnum mysterium/ Beata virgo /Ave Maria
Sweelinck   Hodie Christus natus est    
Sweelinck orgelsolo: Mein Huter und mein Hirt    (SwWV 310) 
Sweelinck In illo tempore     
Byrd                Lullaby, my sweet little baby                       
Byrd                orgelsolo:  A Grounde  (BK43)                  
Robert White Christe qui lux es et dies (IV)
Sweelinck    orgelsolo: Toccata primi toni   (SwWV 286)          
Sweelinck  Te deum laudamus   


Medvirkende
Theatre of Voices
Yngvild Ruud, orgel
Paul Hillier, dirigent

Om koncerten
O Magnum Mysterium (Oh, store mysterium) og Christe qui lux est et dies (Christus, du som lyset er og dagen) er essensen af julens budskab. Det underfulde i fødslen af Guds søn og håbet for vores sjæles frelse stod i form af en stjerne over Betlehem.

For næsten 450 år siden blev der igen set en ny stjerne på himlen, og i 1573 udgav Tycho Brahe bogen 'De Nova Stella' (Om den nye stjerne), som blev starten den moderne astronomi - med sæde på Hven og senere i Rundetårn.

''Den 11. november sidste år,.. blev jeg opmærksom på, at der lige over mit hoved strålede en ny og ukendt stjerne, som var meget tydelig i forhold til de andre. ... Jeg blev i den grad slået af forundring over dette, at jeg såmænd ikke ville tro mine egne øjne... Det var i sandhed det største af de mirakler, der er indtruffet i naturen siden Verdens skabelse.''

Opdagelsen vakte international opsigt og anerkendelse, men blev også set som varsel om ulykker og verdenens snarlige undergang. Og der var ulykker, krig og sygdom nok at vælge imellem. Pesten rullede igen op over Europa og ramte London i efteråret 1574. 

Her ramte den organisten, komponisten og orgelbyggeren Robert White (1538-1574), som døde kun 36 år gammel sammen med sin familie. Hans Christe qui lux est et dies er det fjerde værk, han skrev til denne tekst, der afspejler den konstante kamp mellem lys og mørke. Tabet af ham var ifølge den samtidige Thomas Morley stort. Ikke kun for Westminster Abbey, hvor han var ansat, men for hele musiklivet.

Eftertiden har også sammenlignet ham direkte med William Byrd (1543-1623) - den engelske katolske komponist, der gennem hele sit liv skrev store mængder vokal- og instrumentalmusik til både kirkelig og privat kammermusikalsk brug. Hans værker var værdsat af både katolikker og protestanter, og det sikrede ham alliancer igennem den ellers til tider hårdhændede engelske reformation.

På kontinentet oplevede også Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) hele spektret af overgangen mellem renæssance til barok, hvilket han i høj grad var med til at påvirke som organist, improvisator, komponist og underviser. Han er især kendt som højdepunktet af den Nederlandske orgelskole med bl.a. udviklingen af fugaen som hjørnesten, men efterlod sig også over 250 vokalværker. I samtiden var han kendt som 'Amsterdams Orpheus' - som en pendent til John Dowland; 'Englands Orpheus'. Selvom der ikke er bevis for at han skulle have besøgt England, findes Sweelincks værker i adskillige samtidige engelske manuskriptsamlinger, og han har som bevis på tidens rige musikalske udveksling skrevet en variation over Dowlands berømte Lacrymae (Flow my Tears).

Theatre of Voices
Theatre of Voices blev grundlagt i London i 1990 af Paul Hillier og regnes for et verdens førende vokalensembler og fokuserer hovedsageligt på den ny musik men ofte flettet sammen med al slags tidlig musik, hvilket afspejler Hilliers livslange forkærlighed til netop disse to ender af det musikalske spektrum.

Koncerten video- og lydoptages. 

Politiken Plus Nyhedsbrev


Tilmeld dig nyhedsbrevet og få besked om nyeste varer, arrangementer, rejser og partnerskaber leveret et par gange om ugen.

Ved tilmelding accepterer du, at Politiken opretter et Medielogin til dig, såfremt du ikke har et.
Læs vores privatlivspolitik.

Der opstod en uventet fejl. Prøv venligst igen senere, eller kontakt os direkte.

Den indtastede e-mail er ikke gyldig.

Politiken Plus Nyhedsbrev


Tak for din tilmelding!

Husk, at du som modtager af vores nyhedsbrev automatisk deltager i vores konkurrencer.

Du er også velkommen til at følge os på Facebook og Instagram.

Hvis ikke du har et Medielogin, har vi oprettet ét til dig og samtidig sendt dig en email.


POLITIKEN PLUS
Rådhuspladsen 37
1785 København V.
telefon 70 15 85 15, ring man-fredag 9-16.

JP/Politikens Hus A/S
cvr. nr. 26 93 36 76
email plus@pol.dk
web politiken.dk/plus
følg os på Facebook