Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Den serbiskfødte performancekunstner Marina Abramovic.

2010'erne ifølge Poptillægget #5: Da performancekunsten blev popkultur

Poptillægget definerer i en serie på 10 afsnit 2010’ernes popkultur. I denne uge handler det om performancekunsten, som blev mainstream i 10'erne og infiltrerede alt fra sociale medier til musik- og modebranchen i 10'erne.

Poptillæg - bøger og kunst

I 2010'erne blev performancekunsten genaktualiseret. Den bevægede sig fra undergrunden og direkte ind på MoMa og i mainstreamkulturen. Det skete med ét i 2010 med performancekunstner Marina Abramovic' film 'The Artist is Present', hvor man følger kunstnerens forberedelser til The Artist is Present. I værketsad hun på en stol i adskillige timer, mens MoMa's museumsgæster på skift satte sig over for hende og kiggede hende direkte ind øjnene.

Men det er ikke bare performancekunstnere som Marina Abramovic, der performer. Det gør vi alle sammen gennem sociale medier som Instagram og Facebook, og 10'erne blev på mange måder det digitale, performative årti. Det blev derfor også det årti, hvor vi lærte at kigge på performancekunst.

Lyt med og hør også om spændingsfeltet mellem performances i mode- og kunstverden på godt og ondt, om hvordan øjenkontakt har fået ny betydning og om hvordan Den Korte Radioavis også skriver sig ind i performancehistorien.

Og så kan du høre panelet anbefale det performative værk fra 10'erne, der har gjort mest indtryk på dem.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden