0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pascal Rossignol/Ritzau Scanpix
Foto: Pascal Rossignol/Ritzau Scanpix

For danske rejsende, der gerne vil forsøge med at tage toget til eksempelvis London, er Eurostar-ruten et centralt forbindelsesled.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

2018 var rekordår for togselskabet, der giver flyruter kamp til stregen

Eurostars forbindelser til Paris, Amsterdam og Bruxelles stiger i popularitet. Ruterne er reelle alternativer til flyruterne, mener lektor i turisme.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Et jubelår. Sådan kan 2018 beskrives for togselskabet Eurostar.

Selskabets passagertal er steget med 7 procent fra 2017 til 2018 med et samlet antal rejsende på 11 millioner. Det skriver den britiske avis The Independent. Togselskabets gennemsnitlige passagertal siden starten for 25 år siden har ellers ligget på 7,6 millioner årligt.

Ifølge The Independent er en del af forklaringen på passagersuccesen blandt andet flere amerikanske rejsende. Eurostar forbinder London med Amsterdam, Bruxelles og Paris med højhastighedstog og er på den måde en nem transportform for rejsende mellem fire af Europas populære storbyer.

Desuden har London-Amsterdam-ruten vist sig at være en større succes end ventet. Ruten blev lanceret for et år siden, og kun et halvt år efter var kundeefterspørgslen så stor, at Eurostar meldte ud, at netværket vil blive udvidet med endnu en daglig returrejse mellem de to storbyer. Det sker til juni i år.

»At den nye rute er så populær, bekræfter, at internationale højhastighedstog er et bæredygtigt alternativ til flyrejser«, lyder det fra Eurostars administrerende direktør, Mike Cooper.

Det reelle alternativ

Den holdning deler Martin Trandberg, der er lektor i turisme og mobilitet på Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet.

»Lige præcis dét eksempel (Eurostars ruter, red.) er interessant, fordi det illustrerer en mobilitetsakse mellem London og Paris, hvor der er blevet skabt et reelt alternativ til flyet«, forklarer Martin Trandberg.

Han mener, at væksten er et udtryk for, at togrejsen kan være et tilgængeligt transportalternativ.

»Eurostar har lanceret et meget konkurrencedygtigt produkt med standardpriser helt ned til omkring 500 kroner for en London-Paris-tur. Læg dertil de praktiske omstændigheder ved hovedbanegårde, der ofte ligger i centrum af storbyer i modsætning til lufthavnene«.

Ligesom Eurostars administrerende direktør tillægger Martin Trandberg det også en værdi, at togrejsen er langt mindre CO2-forurenende end flyrejsen.

»Hvis du lægger alle disse elementer sammen, får du et reelt alternativ i transportvalg. Men husk på, at denne rute er ret specifik. Jo længere afstande bliver, og jo mindre attraktive knudepunkterne er, jo vanskeligere bliver det at etablere lignende modeller for togrejse«, siger Martin Trandberg.

For danske rejsende, der gerne vil tage toget til London, findes i øvrigt denne mulighed: Tidligste afgang fra Danmark (f.eks. København klokken 07.35) ankommer i Hamburg 12.16. Derfra togskift og videre til Düsseldorf, togskift og videre til Aachen, togskift og videre til Bruxelles, togskift og videre til London, hvor der er ankomst klokken 21.33.

Læs mere:

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (3): »Det var bare så uvirkeligt at man kunne dø af at være på den plads«

    Henter…

    Pernille var 16 år gammel og den eneste punker i Tommerup på Fyn, hvor hun kom fra. Det var år 2000, og hun var taget til Roskilde Festival med nogle venner for at høre musik og for at blive grebet af det store fællesskab. Fredag aften stod hun Orange Scene, klar til at høre The Cure, hendes yndlingsband, da en mand trådte frem på scenen og græd. ”People have died”, sagde han.

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Du lytter til Politiken

    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne
    SPECIAL: Roskilde i hjertet (2/3): Hiphop, jordhugga – og den nye lyd fra klubberne

    Henter…

Forsiden