0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Giv en julegave, der glæder langt ind i det nye år. Giv et abonnement på Politiken

Bananskræller og oldgamle kupeer: Nattogskørsel i Europa kan være noget af en prøvelse

Mens forbrugerne råber på nattog, og politikerne diskuterer muligheden, har Politiken prøvekørt og givet karakterer til fire forskellige produkter i liggevognsklassen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Alfred Hollerup
Foto: Alfred Hollerup

Der er travlhed på hovedbanegården i Zagreb inden nattogets afgang til Split. Seks unge englændere (til højre på billedet) er ved at finde ud af, hvordan der skal være plads til dem alle sammen plus seks gigantiske rullekufferter i den lille, trange kupe.

Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Rejser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De europæiske nattog har været i dyb krise de seneste mange år. Strækning efter strækning er blevet lukket. Ruter kørt ud på et sidespor. Udmanøvreret af billige flybilletter til snart sagt alle hjørner af kontinentet. Særligt ondt gjorde det på togfolket, da tyskerne, den store nattogsoperatør, lukkede ned for deres ruter i 2016. I Danmark har der ikke kørt nattog siden 2014.

Men nu er der lys for enden af tunnelen. De Østrigske Statsbaner, ÖBB, er i offensiven med ruteåbninger og investeringer i materiel, svenskerne har afsat et anseeligt millionbeløb for at undersøge mulighederne for en genetablering, og herhjemme skrev 42.000 danskere sidste år under på, at de ville have nattogskørsel tilbage i Danmark.

Hvordan er det så at køre med nattog i Europa i 2019? Politiken har testet fire forskellige produkter på markedet for liggevognskørsel, der er den næstfineste klasse efter sovevognen. Og lad det bare være skrevet med det samme; det er ikke alt, der er guld og grønne togvogne ude på skinnenettet.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

    Alt om Corona­virus

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts