0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:

Nyhed – quiz mod Politikens redaktion i JuledystenTag quizzen

Amerikansk storby lokker med fantastisk cykelterræn

Det er sjældent, at storbyferie kan kombineres med fantastisk cykelterræn, men i San Francisco kan du få det hele – både en fantastisk by og helt utrolige cykelruter.

Claus Cancel
Foto: Claus Cancel

Hårnålesving. Man ved aldrig, hvad der gemmer sig bag næste hårnålesving, når man cykler i bjergene bag San Francisco. Der kan f.eks. komme en sportsvogn med for meget fart, så det er klogest altid at holde sig i siden af vejen.

San Francisco
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
San Francisco
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det river godt i benene, da Upenough-skiltet endelig kommer til syne i vejkanten. Vi har kørt opad de sidste 4 kilometer og er nu omkring 450 meter over havet. Nu mangler vi kun en kilometer og cirka 70 højdemeter, før vi når til toppen. Vi kører på Old La Honda-vejen. En af de mest legendariske opkørsler i området.

Vi er cirka 60 km syd for San Francisco og kører op ad den højderyg, der rejser sig mellem Stillehavet og Silicon Valley, hvor Facebook, Apple, Google og de andre teknologivirksomheder ligger side om side. Men på Old La Honda er det ikke til at se, at området er fyldt med industri og it-millionærer, og at San Francisco kun ligger 40 minutter væk i bil. For naturen her fylder det hele. Den er underskøn med masser af store redwoodtræer og blomster langs vejen, der i hårnålesving snor sig op ad den frodige bjergside.

Mens vi kæmper os videre opad i de laveste gear, vi har, vogter vi på hinanden. Hvem åbner spurten først? Samtidig tjekker vi vores cykelcomputere. Er det i dag, vi laver en ny rekord? Er man i god form, kan man køre op ad Old La Honda på under 24 minutter. Og er man helt ekstrem – så gør man det på under 20. Det når vi ikke i dag, hvor tempoet er mere adstadigt – og først til sidst er der er par stykker, der rykker, uden at vi andre rigtig følger med. Vi har masser af kilometer og højdemeter foran os endnu, så vi sparer på kræfterne.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts