Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

USKØNT. København er for tiden et stort byggerod.
Foto: JENS DRESLING

USKØNT. København er for tiden et stort byggerod.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Welcome to awful Copenhagen

Turister og seere til cykel-VM får et ramponeret København at se.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Verden over vil 400 millioner mennesker følge intenst med foran tv-skærmen, når VM i landevejscykling fra på mandag kører gennem Kongens København. Begivenheden skulle være en lang reklamefilm for hovedstadens fortræffeligheder, men byen er som aldrig før skændet af rød-hvide afspærringer, skurvogne og kraner.

Arrangørerne og erhvervslivet er irriterede over pletterne på salgsvinduet.

»Det er ærgerligt. Men seerne vil forhåbentlig se byggepladserne som den grimme ælling; det er ikke så kønt at kigge på lige nu, men det bliver rigtig smukt og effektivt, når det engang er færdigt«, siger Martin Bender, eventdirektør i turismeorganisationen Wonderful Copenhagen.

LÆS ARTIKEL Cykelruten er bevidst lagt i det centrale København for at eksponere hovedstadens arkitektur og cykelvenlige profil. Men når de op mod 400.000 tilskuere og 400 millioner tv-seere retter blikket mod byen, bliver de mødt af et voldsomt byggerod forårsaget af især metrobyggeriet.

En stor byggeplads
Startområdet bliver på Rådhuspladsen, der er én stor byggeplads. Målområdet placeres vest for det gamle rådhus neden for Industriens Hus, der står halvfærdigt hen flankeret af gule kraner.

Handelsstandsforeningen Københavns City Center er bekymret over det indtryk, som potentielle turister vil få af hovedstaden:

»Der er rigtig meget byggearbejde i gang, som vi ser som en stor udfordring. Vi har bedt Københavns Kommune gøre noget ved situationen og sørge for, at byen tager sig så pænt ud som muligt. Vi håber, der er lagt en plan for at lukke byggepladser ned og dække dem af«, siger citydirektør Jan Michael Hansen.

Han henviser til, at kommunen gjorde en indsats for at sminke byggepladser, da København senest var vært for klimatopmødet COP15 for to år siden.

LÆS ARTIKEL

På VM-ruten vil rytterne støde på utallige metrobyggepladser og renoveringsprojekter. På Oslo Plads ved Østerport Station tårner en kran sig op over en stor byggeplads, hvor mænd i gult med hårde hjelme er i gang med at føre kabler over vejen. De i alt 800 cykelryttere skal køre under en bro af kabler og langs byggepladsens endeløse bunker af jord og beton.

Københavns Kommune har bevidst fravalgt at ansigtsløfte København forud for den massive eksponering. Overborgmester Frank Jensen (S) mener, at byggerodet vil skabe positiv opmærksomhed:

»København er en by i vækst. Vi er blevet 30.000 flere på tre år og har gang i en historisk udbygning af byen med metroen. Det kan selvfølgelig ærgre én, at her ser sådan ud, men jeg tror, de fleste har forståelse for, at vi er en dynamisk storby, hvor det er svært at finde tidspunkter uden vejarbejde eller nybyggeri«.

Frank Jensen tror, at de mange tv-seere i stedet for byggerod vil hæfte sig ved det unikke i, at der kan køres cykelløb på hverdage midt i en pulserende storby.

Frederik V på værksted

TV 2, der transmitterer VM til 59 lande, havde ifølge produktionschef Henrik Frederiksen forberedt en æstetisk fremstilling af Rytterstatuen på Amalienborg Slotsplads, som rytterne suser lige forbi. Men den grønirrede kong Frederik V til hest er nærmest forsvundet bag en afspærring, og bagved står en mand og arbejder på statuens fundament. Slots- og Ejendomsstyrelsen har forpurret TV 2’s plan, idet man har valgt at restaurere statuen. Og også Marmorkirken ved siden af er dækket af stillads helt op til kuplen.

LÆS ARTIKEL Statens fornemmelse for timing vækker kritik fra VM-arrangøren: »TV 2 gør alt for at få byen til at fremstå pæn, men det er en kæmpe udfordring. VM er en helt enestående begivenhed, og man har ikke forankret beslutningerne i tide. Siden 2005 har det været planlagt, at ruten kører ind over Amalienborg og Christiansborg, men i dag er der reparationer begge steder«, siger Jesper Worre, direktør i Danmarks Cykle Union. I Slots- og Ejendomsstyrelsen trækker kommunikationschef Jacob Holst Andersen på skuldrene. Byggeaktiviteter må eksistere side om side med et cykelløb, skriver han i en mail til Politiken: »Det er da ærgerligt, at publikum og seere til cykel-VM ikke får den optimale oplevelse af rytterstatuen. Vi gennemfører hvert år restaureringsprojekter på vores kulturhistoriske ejendomme. Det er som oftest flerårige projekter, hvor timingen er vigtig blandt andet i forhold til årstiderne, og vi kan ikke indrette tidsplanerne efter et cykelløb«. På ruten passerer rytterne idylliske Nyhavn med kraner, der i baggrunden rager op over skibenes master. Videre forbi et Christiansborg indpakket i plastik. Og inden mål må de stuve sig sammen, når de krydser Vester Voldgade, der på grund af byggeri er krympet til halv bredde.









Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

SE BILLEDSERIE HER


Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden