Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Færgen Frigg besejler Tårs - Spodsbjerg.
Foto: Morten Langkilde

Færgen Frigg besejler Tårs - Spodsbjerg.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Færgerne binder Danmark sammen

Øhop med færger er en rejse tilbage i tiden til dengang sjælen kunne følge med.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skipper Jesper Jensen er på langfart ni gange om dagen med krigsguden Odins hustru, ’Frigg’, når han har vagt. Heldigvis er en langfartstur for Jesper Jensens vedkommende kun på 45 minutter, for han sejler nemlig færgen mellem Tårs på Lolland og Spodsbjerg på Langeland. Fordelen ved den slags langfart er, at så kan den 50-årige kaptajn komme hjem til familien i den langelandske havnelandsby Lohals hver aften.

»Jeg har skam sejlet verden rundt på rigtig langfart i 15 år, men det er ikke længere så attraktivt. Langfarten bliver mere og mere bureaukratisk – ikke mindst på grund af terrorrisikoen. F.eks. sejlede jeg engang til Singapore, og det tog en måned til halvanden, men da vi lå for anker fire dage i Singapore, kunne vi ikke få lov til at gå i land netop på grund af terrorfrygten«, fortæller skipper Jensen oppe på broen, mens han med sikker hånd styrer ’Frigg’ mod Spodsbjerg.

LÆS ARTIKEL Fordi ’Frigg’ sejler i internationalt farvand, er færgen også terrorsikret, men det er nu ikke terror, skipper Jensen frygter mest. I det hele taget er han ikke sådan at bringe ud af fatning, for på »Spodsbjerg-Tårs-overfarten ved man, hvad overfarten bringer. Her er ikke så mange overraskelser, og heldigvis har vi aldrig været ude for noget dramatisk. Modsat Atlanterhavet, hvor man måske møder tre skibe på en overfart, kommer her mange skibe, men så må man bruge agtpågivenhed og sin sjette sans. Hvis der er tæt tåge, kan man dog godt være træt i hovedet efter ni dobbeltture«.

Om efteråret kan der også komme en hård vind fra nordøst, og så kan det ske, at de ombordværende børn bliver søsyge, men ellers er det sjældent, at passagerer må tage brækposerne i anvendelse under overfarten. Snart er det tid til at forlade broen, for nu skal Jesper Jensen holde øje med »en tysk surfer, som boltrer sig lige foran havneindløbet i Spodsbjerg. De kan ikke finde ud af, at det er en skidt idé, når ’Frig’ kommer«, konstaterer skipper, som om kort tid får nyt isenkram, når rederiet Færgen indsætter de nye tvillingefærger med navnene ’Lolland’ og ’Langeland’ på ruten. ’Lolland’ indsættes allerede 16. april, hvorefter ’Frigg’ skal på et dokophold til det årlige eftersyn.

LÆS ARTIKEL

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Omkring 1. juni indsættes ’Frigg’ på Bøjden-Fynshav-ruten. Overfarten på 50 minutter mellem Bøjden på Fyn og Fynshav på Als er lige så fredelig som Tårs-Spodsbjerg. Ja, den er faktisk så fredelig, at kaptajn Vagn Pedersen har inviteret Bernhard Thingvad og Helle Larsen fra Hørup Havn på Als og de fire børn – Rasmus, Emma, Sarah og Line – op på færgen ’Thor’s bro, så de kan få lidt sømandskundskab. Familien er især imponeret af det gammeldags ror, som dog sjældent tages i brug. Pedersen og hans besætning er for længst gået over til computerstyring.

»Vi har været på campingtur i 10 dage på Sjælland, Møn, Bogø, Lolland-Falster, Langeland og Fyn, men nu kalder arbejdet, og turen går hjemad. Børnene syntes imidlertid, at det kunne være hyggeligt at se, hvordan en færge styres«, siger Bernhard Thingvad.

Skipper Pedersen indskyder, at når det er godt vejr, så sker det, at et par passagerer får lov til at komme op på broen og se, hvordan det foregår nu om dage. Når der bliver indsat nye og større færger, vil den slags hyggebesøg imidlertid være slut.

LÆS ARTIKEL

»Det er lidt ærgerligt, for det er et stille og smukt farvand, selv om der er mange sejlbåde om sommeren. I det hele taget er det en fornøjelse at sejle om sommeren, for der er masser af turister, og folk er i godt humør, fordi de er på ferie. Til hverdag har vi mange pendlere. Enten alsinger, der arbejder på Odense Sygehus, eller fynboer, som jobber på Danfoss«, fortæller Vagn Pedersen. Selv holder han fri i fynske Glamsbjerg.

Lynturen

På Fanø-overfarten har kaptajn Viggo Nielsen på ’Fenja’ ikke megen tid til at konversere, for sejlturen mellem det jyske fastland og Danmarks nordligste Vadehavsø tager ikke mere end 12 minutter. »Hvis der er en ambulance med udrykning om bord, kan vi få overfarten mellem Esbjerg og Nordby helt ned på 9 minutter«, forsikrer skipper Nielsen, som har sejlet på ruten i over 20 år og »regner med at skulle bæres herfra«. Kaptajnen skal gennemføre 14 ture denne søndag, men har ingen idé om, hvor mange gange han har besejlet ruten, men »det er i titusindvis«. En bestemt sejlads vil esbjergenseren dog altid huske. »3. december 1999 var meget dramatisk, og vi var lidt på skideren. Vi lå på Fanø og havde trossen inde, da vindmåleren gik sig en tur. Indtil da havde den målt 99 knob. Så røg trossen også, og vi blev blæst sydpå ned mod elmasterne. Vi var lige ved at droppe ankeret, men gav fuld kraft og sejlede med vinden på tværs. Vi sejlede over grund, hvor vi normalt ikke sejler, og det lykkedes os at få færgen tilbage til Fanø og ind i det gamle færgeleje«. Passagererne led ingen nød, for sejladsen var for længst indstillet på grund af stormen, da færgen rev sig løs. Kaptajn Viggo Nielsen beroliger da også med, at Fanø-færgerne ’Fenja’ og ’Menja’ opkaldte efter to jættepiger sjældent er ude for så dramatiske begivenheder på den 12 minutter lange lyntur. www.faergen.dk









Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden