Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
CYKELMEKKA. Bornholms cykelnet blev for alvor udvidet og udviklet i 1980’erne og årene derefter. Men nu går man ind i en ny fase.
Foto: Magnus Holm

CYKELMEKKA. Bornholms cykelnet blev for alvor udvidet og udviklet i 1980’erne og årene derefter. Men nu går man ind i en ny fase.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Millioninvestering skal sikre pedalkraften på klippeø

Bornholm bruger 141 millioner kroner på bedre og sikrere cykeloplevelser.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bornholm vil være jernhestens paradis og investerer 141 millioner kroner frem til 2014 for at gøre øens cykelnetværk sikrere, mere oplevelsesrigt og øge antallet af cykelstier og -veje til op mod 280 kilometer.

»Pengene skal først og fremmest bruges til en opgradering af det eksisterende cykelnet, men nettet udvides også fra de nuværende 265 til cirka 280 kilometer. Vi har gang i 27 cykelprojekter, og flagskibet er at få etableret en cykelsti mellem Bornholms Kunstmuseum ved Helligdomsklipperne i Rø og Gudhjem med Oluf Høst Museet og Gudhjem Museum. Det er et stort projekt, hvor vi skal passere to store sprækkedale med høje klippesider på turen fra museum til museum«, fortæller vejchef Hardy Pedersen.

LÆS OGSÅ En af de store attraktioner ved det bornholmske cykelnet er, at cykelstierne flere steder følger de gamle jernbanetraceer eller -spor. I 1969 nedlagde myndighederne den sidste af Bornholms tre jernbaner, og efter nedlæggelsen var der diskussion om, hvad de gamle sporområder skulle bruges til.

Landbruget ønskede at inddrage dem til dyrkning af afgrøder, men der blev indgået et kompromis, så 20-30 kilometer jernbanespor kunne blive anvendt til cykelstier.

»Ikke mindst på nordøstlandet kan cyklisterne opleve dramatiske landskaber. På den ene side af stien har de måske et moselandskab, mens en lodret klippevæg rejser sig på den anden. Flere steder har man ved anlæggelsen af jernbanelinjen også sprængt sig igennem klipperne som i USA, men vi har dog ingen tunneler, som cyklisterne kan gøre igennem«, siger vejchefen.

Også et sundhedsprojekt

Solskinsøens cykelnet blev for alvor udvidet og udviklet i 1980’erne og årene derefter. Men nu går man ind i en ny fase ifølge vejchef Pedersen. Sikkerhed, CO2, informationstavler på rastepladser med cykelværktøj og apper tilknyttet samt sundhed står på dagsordenen.

Hovedformålet med at poste de mange millioner i Bornholms cykelnet er at få flere ud og cykle og dermed også gøre det til et sundhedsprojekt.

LÆS OGSÅ Fokus har ofte været på børnehaver, skoler og unge, men de ældre skal også op på jernhesten på Bornholm. På juni måneds Folkemøde i Allinge introducerede regionskommunen elcykler, som deltagerne kunne afprøve, og cyklerne var en stor succes ifølge vejchefen. »Efter at have prøvet en tur på elcyklen lød det fra mange: ’Nu kan jeg da godt cykle igen’. Jeg er selv 62 år, og hvis jeg skal køre en tur på 10 kilometer, lader jeg måske cyklen stå på grund af vejret eller det bakkede terræn, men hvis jeg kan få lidt hjælp på vejen, tager jeg muligvis cyklen. Jeg tror, at elcykler kan få virkelig mange – især ældre – op på cykelsadlen«.



LÆS ARTIKEL

Statistikkerne over, hvor mange turister der efterspørger cykler, er 15 år gamle. Statistikkerne siger 25 procent, men vejchefen anslår, at tallet i dag ligger omkring en 30 procent. Når det gælder bornholmerne selv, er man i gang med en tælling, men målsætningen er at øge cykelpendlingen til 30-50 procent.

Byerne skal gøres mere attraktive for cyklister, men der støder man på et problem med de mere bevaringsværdige gader og vejstrækninger, for man ønsker f.eks. ikke at erstatte brosten med asfalt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden