Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TURIST. Vor Frelsers Kirke på Christianshavn i København. Her besøgende David Patton. (Arkivfoto)
Foto: MATHIAS CHRISTENSEN

TURIST. Vor Frelsers Kirke på Christianshavn i København. Her besøgende David Patton. (Arkivfoto)

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Russerne har opdaget Danmark

København og Legoland er russernes to mest eftertragtede destinationer.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selv om den danske turistbranche, landets fjerde største eksporterhverv, gennem en årrække har befundet sig i en historisk krise, har man indtil for nylig interesseret sig ganske lidt for det perspektivrige russiske marked. Men de seneste tal viser, at russisk turisme til Danmark pludselig har taget fart.

I årets første halvdel har der været 21,5 procent flere overnatninger fra Rusland end i samme periode sidste år. Dette forår har antallet af russiske turister for første gang overgået kinesiske og japanske.

Paradoksalt nok er det russiske turistmarked først nu begyndt at kravle langsomt ud af den hårde recession, som medførte et dyk på 40 procent på de mest populære europæiske destinationer som Paris, London eller Rom. De russiske forbrugere tøver stadig med at bruge alt for mange penge på ferierejser, når ledigheden er stor og inflationen høj.

LÆS ARTIKEL

Hvorfor vælger flere af dem Danmark som turistmål netop nu? De største lokale eksperter i rejser til Skandinavien, som Politiken har talt med, er ikke i tvivl. For første gang nogensinde, siger de, har forskellige danske organisationer satset seriøst på at markedsføre Danmark, og det bærer frugt.

»Danmark er blevet synligt«, siger Dmitrij Sjuljov, administrerende direktør i Viking Travel, et Moskva-baseret rejsebureau. »Til forskel fra Norge og Finland, som har brugt enorme budgetter på reklame, har Danmark over en lang periode holdt sig væk fra at fremme turisme fra Rusland. Nu ser vi en kovending i denne politik«.

Danmark promoveret i Rusland
Siden juni 2010 er der blevet vist 37 indslag om Danmark med samlet 411 minutters spilletid i landsdækkende russisk tv.

»Antallet af overnatninger fra Rusland begynder at stige fra netop juni 2010, efter de første udsendelser om Danmark, og fortsætter at stige derefter«, bekræfter Tue Ingemann Paarup, analysedirektør i tænketanken Tourism Intelligence Institute (TII) i København, som er initiativtageren bag denne filantropiske aktion om Danmark i russisk fjernsyn.

I onsdags holdt TII en workshop i Moskvas mest berømte varehus GUM ved Den Røde Plads, hvor der deltog omkring 50 repræsentanter for russiske og danske rejsearrangører.

LÆS ARTIKEL

Ud over markedsføringen er der en anden årsag til stigningen i russisk turisme.

»Danmarks ambassade i Moskva har endelig lempet lidt for reglerne for at få turistvisum til Danmark«, fortæller Marina Satsepina, marketingchef i rejsebureauet Labirint, som har 14 års erfaring med russisk turisme til Skandinavien. »Men det er ikke nok, synes vi. Det tager stadig ti arbejdsdage for at få visum, og man kræver en hel del dokumentation, som andre EU-lande har droppet for længst«.

Hjælp fra Norge og Sverige
En del af fortjenesten for den øgede interesse til Danmark må dog tildeles Norge og Sverige, mener Satsepina.

»Mange russere har opdaget København på vejen til norske fjorde eller som mellemstop i den meget populære temarejse De Tre Skandinaviske Hovedstæder, hvor Stockholm indtil nu har været den største attraktion. Men så får vores kunder lejlighed til at se København, og hvad kan jeg sige – de bliver helt vilde med den! Det ser ud, som om de kan lide alt: slotte, museer, mennesker, livsstilen og ikke mindst, at der er så meget vand«, fortæller Satsepina.

LÆS ARTIKEL

Danmark er et dyrt rejsemål, og det bekymrer russiske rejseeksperter. Forretningsfolk kan leve med det, men almindelige turister ser ofte prisen som en afgørende faktor, når de vælger en destination.

»Det er ikke tilfældigt, at en del af vores kunder, der tager ud at se København, bor på hoteller i Malmø eller Helsingborg«, siger Dmitrij Sjuljov i Viking Travel. »Vi har lige fået et »særtilbud« fra en dansk rejsearrangør på en nytårsmiddag for 1.500 kroner pr. næse. Han kan ikke mene det alvorligt, vel?«.

Russerne er de mest købeglade

På den anden side, når russerne endelig er taget af sted, bruger de rigtigt mange penge på indkøb af tøj, forbrugsvarer og souvenirer. I følge den danske Global Blue, som står for taxfree shopping og momsrefusion, bruger russiske turister i Danmark omkring 1.800 kroner i døgnet per person. Dette placerer russiske rejsende blandt de mest købeglade turister. Selv om det er dyrt, er det altid nemmere at sælge Danmark til tilbagevendende kunder eller til folk, der i forvejen ved ret meget om kongeriget, mener Marina Satsepina.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

»Det er langtfra kun de nyrige, der søger eventyr i Skandinavien. Blandt vores kunder er det mange helt almindelige familier og pensionister«.

Russernes to mest eftertragtede destinationer i Danmark er København og Legoland. Til trods for den pludselige interesse forventer Sjuljov en benhård konkurrence om at få endnu flere russiske turister til Danmark.

»Finnerne har bygget tusindvis af træhuse for turister i den smukkeste natur. Norge lokker med sine fjelde, fjorde og spændende fisketure. Men også resten af Europa har så mange lækre ting at tilbyde. Og væsentlig billigere«, fortæller han Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden