Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jan Olsen
Foto: Jan Olsen

FLUGT. Færre og færre turister lægger ferieruten forbi Danmark.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Udenlandske turister dropper Danmark

Turister lægger i stigende grad ruten uden om Danmark. Flugten skyldes blandt andet landets høje prisniveau, siger VisitDenmark.

Ferie i Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Selv om Danmark kan profilere sig på nye nordiske køkkens buldrende succes og internationale tv-hit som DR-serien 'Forbrydelsen', vælger færre og færre turisterne Danmark til, når de skal bestille ferie.

Helt konkret var der 8.400 færre udenlandske overnatninger per dag i 2011 sammenlignet med år 2000, hvor der var 24 millioner udenlandske overnatninger i Danmark.

Det viser tal fra Danmarks Statistik, som Dansk Industri (DI) har udtrukket til rapporten 'Danmark taber markedsandele på turisme'.

Antallet af udenlandske overnatninger er faldet med mere end 20 procent siden 1993, fremgår det desuden af DIs rapport.

LÆS OGSÅ

Og det er en foruroligende tendens, eftersom turistbranchen er et erhvervsområde i vækst i resten af Europa, siger chefkonsulent i DI, Sune K. Jensen, der har udfærdiget rapporten.

»Vi kan se, at branchen er i vækst i resten af Europa - lige med undtagelse af Norge - og har et ekstremt stort potentiale. Men i Danmark er kurven nedadgående, og den skal vi have knækket. Derfor håber vi, at regeringen, VisitDenmark og andre aktører i turistbranchen vil kigge på, om samspillet om at tiltrække udenlandske turister er godt nok«, siger Sune K. Jensen.

Taber særligt tyske turister

Hos VisitDenmark kalder viceadministrerende direktør, Lars Erik Jønsson, situationen for »rigtig svær«.

»Det er meget vanskeligt for os at konkurrere med eksempelvis nye destinationer i Østeuropa, hvor prisniveauet er lavt. Danmark bliver aldrig en prisbillig destination. Den danske turistbranche er meget afhængig af særligt de tyske turister, og dem har vi tabt mange af«, siger Lars Erik Jønsson og forklarer, at turistflugten særligt har ramt de kystnære områder, campingpladser og sommerhusudlejning.

Danmark har en lang række seværdigheder, der er attraktive for turister, siger Lars Erik Jønsson, men manglende kendskab til Danmark ude i verden sætter en prop i turismen.

»Udenfor vores nærmarkeder - som eksempelvis Tyskland - er kendskabet til Danmark som feriedestination forholdsvis lille. Det er en kæmpe udfordring for os, og derfor arbejder vi konstant på at udvikle nye tilbud, hvor der er god sammenhæng mellem pris og kvalitet, hvor turister føler, at de får nok får pengene«, siger Lars Erik Jønsson og medgiver, at VisitDenmark hele tiden kan blive bedre til at markedsføre Danmark i udlandet.

LÆS OGSÅ

Blandt andet ved at brande Danmark igennem medier i attraktive turistmarkeder som Rusland, Kina og Brasilien. Desuden planlægger VisitDenmark flere aktiviteter med andre erhverv som Landbrug og Fødevarer og DI om udbrede kendskabet til eksempelvis dansk design, arkitektur og gastronomi.

Erhvervs- og vækstminister Ole Sohn og Danmarks Vækstråd har netop ydet støtte på 124,5 millioner kroner til dansk turisme for at hindre den udenlandske turistflugt. Pengene vil primært gå til regionale projekter og skal lokke turister til kystområderne.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden