paradoks. Turister, der kommer for at møde danskerne, møder i stadig stigende grad ... andre udlændinge.
Foto: Martin Lehmann

paradoks. Turister, der kommer for at møde danskerne, møder i stadig stigende grad ... andre udlændinge.

Ferie i Danmark

Turister oplever Danmark med Yumi, Asif og Mohammed

Udlændinge har i stigende grad indtaget serviceringen af turister i København.

Ferie i Danmark

Storkespringvandet, Strøget, klokken 10.45:

Med sin hang til fart, en erfaren næse for smutveje i menneskemylderet og en imponerede foragt for færdselsloven tordner Asif Mohammad sin cykeltaxa gennem Købmagergade i det indre København.

En gruppe skoleelever flytter på sig efter et par utålmodige ring med klokken. Og kort efter må et par pensionister springe spontant til side for ikke at blive kantet af Asifs køretøj.

»Jeg kører bare efter, hvad der kan lade sig gøre. De andre cykeltaxaer er værre end mig. Trafikken er jo vildere end hjemme i Pakistan!«, råber Asif fra førersadlen.

Den 31-årige pakistanske cykelchauffør er her for at besøge sin bror, men bruger dagtimerne på at fragte turister rundt mellem hovedstadens seværdigheder.

SE BILLEDER

»Jeg var også heroppe sidste sommer for at køre cykeltaxa. Men i år er konkurrencen og miljøet hårdere«, siger han, da vi nærmer os Nørreport Station.

Og Asif Mohammad er langtfra den eneste udlænding, der tjener til dagen ved at guide turister rundt i et land, han hverken er født eller opvokset i. Faktisk er andelen af udlændinge i en række serviceerhverv inden for turistbranchen steget støt de seneste år, viser tal fra Danmarks Statistik.

Turistindustrien har en særlig evne til at tiltrække arbejdskraft med anden etnisk baggrund, forklarer seniorforsker ved Center for Regional- og Turismeforskning Carl Henrik Marcussen.

Nørreport Station, 11.30

Jeg hægter mig på en gruppe japanske turister på vej for at se Rosenborg Slot og Kongens Nytorv. Frem mod slottet speedsnakker guiden Yumi Eriksen på japansk, mens hun fægter passioneret med hænderne. Hun er dansk gift og har boet i Danmark i 10 år, fortæller hun.

»Det er rart at møde nye mennesker hver dag. Samtidig er jeg med til at give et godt indtryk af Danmark. Og så er japanerne tryghedsnarkomaner. De synes, det er bedst, hvis det er en japaner, der viser dem rundt«, forklarer Yumi Eriksen.



Det er imidlertid ikke blot kulturel indsigt, der er årsag til den mangfoldige bestand af turistguider i København, vurderer Emil Spangenberg, kommunikationschef i Wonderful Copenhagen. Det handler også om penge.

»Beskæftigelse og omsætning følges naturligvis ad. Og omsætningen i turismeerhvervet i Region Hovedstaden steg med over 11 procent fra 2010 til 2012«, forklarer han. Hovedbanegården, 13.50



Går man fra det turistpakkede Nyhavn ad Strøget og forbi Rådhuspladsen, ender man i noget, der i sin aggressive sælgerstil kunne minde om et mellemøstligt marked.

Her sælges dog hverken dadler eller nødder; der uddeles pamfletter for at lokke eventyrlystne turister op i en af de mange konkurrerende sightseeingbusser, der i pendulfart svinger mellem topattraktionerne på det københavnske bykort. »My friend, I’ll make you a special price«, råber en sælger efter mig.

Det er 17-årige Ali fra Tunesien, der er født i Danmark, men har gået i skole i Tunis og først for et år siden vendte tilbage til Danmark.

»Jeg er kommet til Danmark for at opleve Danmark, men det er meget godt med et afbræk fra danskerne indimellem«.



»Jeg har arbejdet her en 10 dage, min ven. Men det er nemt for mig. Det er naturligt, min ven. I Tunesien er vi vant til turismen«, smiler han og halser efter to rådvilde tyskere.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ved siden af Ali står en guide fra Elfenbenskysten, og lidt derfra trækker 27-årige Mohammed Majdoub stædigt i fotografen. Han synes bedst om tyskere, fordi de ikke er så nærige som sydeuropæerne, og så understreger han, at også en del jyder gerne betaler de 170 kroner, som en dagsbillet koster.

»Jeg har snart været her et år, og man lærer hurtigt at sælge billetter«, siger han.

LÆS ARTIKEL

Synes du ikke, det er mærkeligt at skulle promovere København uden selv at kende byen og landet?

»Nej, at promovere byen er jo bare et arbejde«, siger Mohammed Majdoub, før vi sætter os i en af hans topløse busser. Få minutter senere drejer den ghanesiske chauffør Johnny Botse-Baiduo nøglen rundt i tændingen, og byens centrum forsvinder bag os. Knippelsbro, 14.20

Mens vi nærmer os Christiania, kan passagererne høre den elektroniske guide tale om Henning Larsen-bygninger, nordisk mad og reserveret dansk humor på sprog som arabisk, russisk og kinesisk.

LÆS OGSÅ Selv har Johnny boet i Danmark i 19 år, men han mærker også, at guidebestanden er blevet mere mangfoldig. Blandt andet er fem tunesere den seneste tid blevet ansat: »Det er godt med noget forskellighed«, konstaterer han. Turisterne i bussen denne formiddag lader til at være enige. Som tyske Gerhard Schmidt på 74 år formulerer det: »Jeg er kommet til Danmark for at opleve Danmark, men det er meget godt med et afbræk fra danskerne indimellem«.





Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden